Bea Szenfeld – designern bakom årets rosa band.

folk o folk har intervjuat Bea Szenfeld, toppdesignern som skapat årets rosa band.

Bea Szenfeld och Rosa Bandet

Designern Bea Szenfeld har gjort sig känd för sina fantastiska kreationer i papper. Alltifrån kulturministern Alice Bah Kuhnkes nobelfestklänning förra året till skapelser för världsstjärnor som Lady Gaga och Björk samt svenske Ola Sahlo. Nu står hon bakom Cancerfondens rosa band 2018, som naturligtvis är skapat i papper.

– När jag fick frågan från Cancerfonden blev jag självklart jätteglad. Det är ett enormt fint uppdrag och känns extremt roligt och ärofyllt att få designa ett band som har funnits i så många år. Många av mina bekanta och personer som jag har sett upp till har stått bakom det tidigare år. Jag kände samtidigt att det var en tung stafettpinne att ta över. Jag måste ju göra något som är minst lika bra som föregående designer. 

Stegen – en symbol för hopp

Trots alla prestigefulla uppdrag genom åren hörs en mycket ödmjuk person i andra änden av telefonen, en människa som utsänder både värme och energi. Bea Szenfeld berättar att hon gjorde ett gediget researcharbete inför skapandet av Rosa Bandet, tittade på hur människor genom tiderna burit amuletter och medaljer samt olika symboler som finns och funnits och hur vi förhållit oss till dem. När hon kom till de gamla egyptierna fann hon ”stegen”, som både är vacker rent estetiskt och innebär intressanta, symboliska värden. 

– När jag hittade stegen och förstod vad den står för kände jag: ”yes, här har vi det”.Den är en symbol för hopp – man använder stegen för att ta sig från mörker och upp till ljus. Från dåligt till något bra eller bättre. Och man kan gå långt på sin stege eller ta ett steg i taget.  

Nästa fas i arbetet blev att välja material som bandet skulle tillverkas i. Cancerfonden försåg Bea med pärmar med prover i olika tyger.

– Njaha, tänkte jag. Bara tyger? Och jag som hade tänkt annat ...

Cancerfonden var positiva till Beas kreativa tankar och idéer och visade stor respekt för hennes förkärlek till okonventionella material. Tillsammans letade de olika papper, gjorde tester och hittade till slut ett som skulle fungera. 

– Folk bär ju bandet på sina ytterplagg, så det måste tåla väder och vind. Det var ganska mycket jobb att hitta en kvalitet som fungerade, men vi fixade det, säger Bea Szenfeld och skrattar.

Varför papper?

Beas kärlek till papper kommer från tiden på Beckmans Designhögskola. Lärarna uppmuntrade eleverna att experimentera med andra material än tyger, och sedan dess har tekniken att testa olika material följt med henne. Hon har bland annat skapat kläder i sallad, pasta och i plastfickor.

– Jag hade en persiennperiod som tack och lov inte blev uppmärksammad, berättar hon glatt. En tid efter skolan tog jag mig an papperet helhjärtat och kände att det var rätt, att så här ska det vara.

Hur har mottagandet av Rosa Bandet-stegen varit?

– Jättebra, vad jag har hört. Alla är positiva och känner att det är stort. Jag blir nästan gråtfärdig när jag tänker på hur fina människor är runt det här projektet, hur mycket folk verkligen bryr sig om att det inte blir några missförstånd. Om någon på nätet skriver att den inte förstår symboliken eller är lite ifrågasättande, blir den personen kärleksbombad av alla andra som förklarar innebörden. 

Projektet att stötta Cancerfonden ligger Bea Szenfeld extra varmt om hjärtat. Hennes mamma har haft cancer två gånger, men är nu friskförklarad. En familjemedlem har haft leukemi och flera av hennes vänner har också varit sjuka. 

– Det är en farlig sjukdom och vem som helst kan drabbas, det spelar ingen roll var man bor eller vem man är. Därför är det också otroligt viktigt att vi får höra varje gång någon har blivit botad, när allt har slutat bra.

Skapat till Gina Dirawi och Alice Bah Kuhnke

Just nu arbetar hon med Idol i TV4 med att klä Gina Dirawi inför sändningarna. Bea Szenfeld är noga med att poängtera att det inte är hon ensam som skapar kreationerna. 

– Jag förverkligar Ginas visioner. Det är ett enormt teamwork. Gina är rolig för hon har inget tak.

Bea Szenfeld skapar sällan sådana kläder som vi bär till vardags. Hennes projekt är mer konstnärliga och innefattar ofta artister eller andra offentliga personer eller utställningar. En klänning som fick mycket uppmärksamhet var den Alice Bah Kuhnkes bar på nobelfesten 2017. En helt vit klänning med två jättelika ärmar i veckat papper, likt två snäckskal på vardera arm eller som väldiga, fantasifulla vingar. Arbetet gjorde Bea tillsammans med kollegan Naim Josefi.

– Det är stor skillnad mellan när jag gör mina egna visningar och utställningar eller skapar för någon annan. I mina projekt är det jag och min vision som gäller. Men när jag klär en annan människa är det mycket diskussion fram och tillbaka. De har ofta en bild om hur de vill känna sig på scenen eller uppfattas, och här måste jag vara lyhörd. 

Alice Bah Kuhnke var en stor utmaning. Bea Szenfeld är van att skapa utifrån det visuella, men hennes klänning skulle fungera att ha på sig, att kunna sitta i, äta i den och ta sig ut och ut ur en bil i.

– Sådana saker struntar jag i annars när jag arbetar med pappersplagg. 

Rosa Bandet var också utmanande, fast på ett helt annat sätt.

–  Där handlar det inte bara om design, utan också om att förmedla något otroligt viktigt, vilket innebär mycket ansvar som man i första hand kanske inte tänker på. Det finns människor som är drabbade, och man kan såra. Det är ett enormt paraply som man måste ta in.

Men hur kändes det att göra ett så avskalat band, som det ändå är? Dina skapelser brukar ju vara ”mycket”. 

– Ja, det var svårt att göra något så ”enkelt”. Jag är ju maximalist. Helst skulle jag vilja att bandet var en meter stort, säger hon och skrattar glatt.

Rosa Bandet

Fakta om Rosa Bandet

Rosa Bandet är en kampanj vars syfte är att finansiera forskning, sprida kunskap om cancer och utöva påverkan. Under oktober färgas hela Sverige i rosa med hjälp av företag, föreningar och privatpersoner. I centrum står den rosa rosetten eller bandet som designas av en ny formgivare varje år. I år genomförs kampanjen i Sverige för sextonde året i rad och det är Cancerfonden som står bakom.