Prosecco har blivit vinvärldens Coca Cola. | folk o folk

Prosecco har blivit vinvärldens Coca Cola.

Prosecco

Prosseco är namnet på en grön druvsort, men från 2009 har det blivit namnet på ett vin som måste komma från ett specifikt geografiskt område som ligger i Ventetien och Friuli. Så man har nu istället börjat använda Glera som är ett äldre namn för själva druvsorten. Det finns 2 DOC appellationer i området, Prosecco DOC och Prosecco di Treviso DOC samt fyra av den högre ursprungsbeteckningen DOCG;  Asolo, Cartizze, Rive och Conegliano Valdobbiadene.

Det produceras här en mindre del stilla och pärlande viner, men den stora framgångssagan är utan tvekan det mousserande vinet som framställs enligt tankjäsningsmetoden. Det vill säga att man i en sluten trycktank tillför jäst och socker till torrt vitt vin. Det är denna andra jäsning som skapar kolsyran och gör det till ett mousserande vin. En snabb och effektiv metod utan några som helst moment av lagring. Detta ger stora konkurrensfördelar mot exempelvis de spanska Cava-vinerna som konkurrerar i samma prissegment både i Sverige och internationellt. Cava måste framställas precis som Champagne, dvs enligt den traditionella metoden där den andra jäsningen genomförs i buteljen, och Cava måste lagras minst 9 månader med jästfällningen.

Proseccons utveckling de senaste 7 åren är verkligen anmärkningsvärd. Den är världsomspännande och är utan tvekan dragloket i de italienska vinexportframgångarna. Men låt oss först titta på vår egen marknad. Prosecco står med 3 136 867 liter för 24% av det mousserande vin som köptes på Systembolaget under 2015. År 2011 var försäljningen 834 967 liter, det vill säga en ökning på 374 procent på en tidsperiod om fyra år. Cavavinerna vars försäljning  ligger koncentrerat till samma priskategori som Prosecco (70-100kr/flaska) sålde under 2015 596 774 liter.

Prosecco som ”budgetbubbel” fick en knuff framåt på grund av finanskrisen i Europa och USA i slutet av 2008 och vid 2010 hade man passerat Champagnes försäljningsvolymer i många viktiga konsumtionsländer. Men det enklaste sättet att visa vinets globala framgångar är genom produktionssiffrorna. I ett odlingsområde på 30 000 hektar producerades det under 2015 hela 385 miljoner flaskor att jämföra med Champagne som kom upp till 309 miljoner buteljer och Cava 244 miljoner, som för övrigt var likvärdig med Cavaproduktionen under 2010. Prosecco har under samma tidsperiod ökat sin produktion med 169 miljoner flaskor.

Många vill nu kliva på detta guldtåg och det har beslutats att utöka odlingsområdet med 3000 hektar. Denna expansion och den stadiga tillväxttakten har gjort att det finns få plantor av Gleradruvan till försäljning. Ett nytt gissel har blivit en omfattande stöldvåg av nyplanterade stockar. Många bönder har därför blivit tvungna att installera videokameror för att kontrollera att ingen rör vinodlingarna.

Det är lätt att förstå Proseccos framgång, då vinerna har en insmickrande fruktighet som för tankarna till tropiska frukter och päron. Även de som har klassificerats som Brut (max 12 gram restsötma/liter) har en tydlig behaglig restsötma som tilltalar de flesta konsumenters smakpalett. En annan del i framgången är en jämförelsevis modern design av flaskor och etiketter, samt att Prosecco bättre har nyttjat den globala cocktailtrenden. Användandet av Prosecco i cocktailen Aperol Spritz har exempelvis haft en viktig del i tillväxttakten i Italien, Österrike, Schweiz och USA.

Kommer Prosecco fortsätta att rida på denna våg av framgång eller finns det mörka moln i horisonten? Det finns visserligen inget som visar på en avmattning, men en sån här tillväxttakt och efterfrågan kommer alltid innebära högre priser i slutänden. Det blir mycket viktigt att folk även fortsättningsvis håller Prosecco som ett prisvärt alternativ till annat bubbel. När man kommer upp i högre prisklasser som 130 kr och uppåt är det svårt att bortse från det faktum att den traditionella metodens lagring på jästfällningen tillför en komplexitet som är en viktig faktor vad det gäller kvalitet.

Prosecco är ett bubbel som är svårt att inte tycka om. Det är inte ett vin som är gjort för att analyseras in i minsta detalj utan ett trevligt vin att umgås med. Ett vin gjort för sociala sammanhang.

Pasqua Famiglia Prosecco Brut Romeo & Juliet
Art.Nr: 77667 — 95,00 kr
Mousserande vin

Pasqua Famiglia Prosecco Brut Romeo & Juliet

Systembolagsnummer: 77667

Romeo & Julias etikett är i grunden är ett foto från en av murarna på Via Mazzini i Verona där man blickar ut över Romeo och Julias välkända balkong. Här ristas tusentals kärleksmeddelanden in per år. Denna prosecco är en hyllning till kärleken och till en av världens mest romantiska städer. Smaken är torr med lätt fruktsötma, en ganska mjuk mousse och smaker av tropisk frukt, päron och honungsmelon.

ERA Prosecco Extra Dry NV
Art.Nr: 76326 — 99,00 kr
Mousserande vin

ERA Prosecco Extra Dry NV

Systembolagsnummer: 76326

Gyllene Prosecco i en ljus ton. Fruktig och lätt aromatisk doft. Harmonisk och välbalaserad smak med inslag av gröna frukter, fläder och kaprifol. Perfekt sällskap till lättare maträtter och snittar eller till fisk och skaldjur. Vinet passar även utmärkt som apéritif.

Kategori

Relaterat Innehåll