Jack Daniel's nye ambassadör kan bjuda på spännande anekdoter. | folk o folk

Jack Daniel's nye ambassadör kan bjuda på spännande anekdoter.

Christoffer Paulsson kommer direkt från de hetaste klubbarna i New York.

Jack Daniel's Brand Ambassador Christoffer Paulsson

Vad krävs för att bli det världsberömda whiskeymärket Jack Daniel’s varumärkesambassadör i Sverige? Christoffer Paulsson förstod att börja tidigt. Redan i de sena tonåren blev han ansvarig för onsdagsklubben på Buddha Bar i Stockholm.

- Jag gick på Östra Real och var bra på att få mina kompisar och deras kompisar att komma dit.

Efter några år i Stockholms nattklubbs- och krogvärld, bland annat som bartender på Hotellet på Linnégatan och som ansvarig för drinkarna på ett svenskt storsäljande vodkamärkes hemsida, drog han till New York.

- Jag arbetade bland annat med den legendariska klubben Butter och speciellt med deras måndagsklubb. När den var som hetast hängde Justin Bieber, Tiger Woods och Paris Hilton hos oss.

Jobbet som promotionchef på en nattklubb går ut på att få rätt människor att komma till klubben. Om det är tufft att komma in på de heta klubbarna runt Stureplan är det ännu svårare i New York. Två saker är viktiga för att komma in: din plånboks tjocklek och ditt utseende.

- Det finns inga gästlistor eller sånt, utan allt handlar om kontakter. På dagarna mejlar man till en massa människor som man vill ska komma och på kvällarna handlar det att hålla koll på sina gäster ge dem bra service.

De heta dagarna att gå ut på i New York är måndag till onsdag. Till helgen kommer de så kallade B&T-people, alltså brigde och tunnel-människorna från förorterna. Då håller de internationella kändisarna sig hemma. Det kommer hela tiden nya nattklubbar, men oftast är det samma ägare bakom fasaden, fast med ny inredning och nytt namn.

- Jag minns speciellt en kväll när vi hade en mycket cool gäst som skulle uppträda. Hon presenterades som en äkta, infödd New York-tjej. Hon gick upp och körde några låtar. Ingen tyckte det var något speciellt och knappt någon applåderade. De tyckte att hon var ett freak. Tre månader senare exploderade allt och Lady Gaga blev världens mest kända artist. Sånt händer hela tiden när man är i New York.

Men efter tio år utomlands, bland annat i Los Angeles och London, bestämde sig Christoffer för att flytta hem.

- Jag fick först en dotter i New York, precis när jag skulle flytta till London, och sen en till när jag flyttat tillbaka till New York med min tjej. Till slut, för ett år sedan, bestämde jag och min tjej oss för att ta familjen och flytta hem till Stockholm.    

Tillbaka i Sverige driver han bland annat skomärket Aristocrats Society och är sedan några veckor varumärkesambassadör för Jack Daniel’s. Den världsberömda drycken föddes i Tennessee 1875. På 80-talet blev drycken känd som hårdrockarna i Los Angeles livselixir. Grupper som Mötley Crüe, Motörhead och Van Halen fotograferade sig mer än gärna med en Nr 7-flaska i handen.

Christoffer är tillbaka där han började. På onsdagar är han och Jack Daniel’s med och sponsrar en ny klubb på Café Opera som satsar på både rock och hiphop.

- Vi vill bygga vidare på att Jack Daniel’s är ett varumärke kopplat till musik. Det funkar utmärkt att dricka en shot till en öl, men whiskey funkar också i en cocktail.      

Jack Daniel's, 700ml
Art.Nr: 585 — 315,00 kr
Whisky

Jack Daniel's, 700ml

Systembolagsnummer: 585

Rock n'Roll, dvs. lite tuffare och hårdare än de flesta andra whiskeys och bourbons. Doft av vanilj, karamell och chokladkola varvas med syrad plommonkompott. Syltad ingefära och lakrits stärker intrycket. Smaken är syrlig i början, snart sötare med inslag av vanilj. En stor batalj mellan syra och sötma, smaken växer mot slutet. Halvlång torr eftersmak.

Avnjutes rakt upp och ned som den är eller "on the rocks". Kan även blandas med Coca-cola till en Jack & Cola. Klassiker är Lynchburg Lemonade; 3 cl Jack Daniel's, 4 cl Sour Mix och 1 cl Triple Sec skakas med is och toppas med Sprite.

Kategori

Relaterat Innehåll