Amarulas ambassadör har en minst sagt spännande bakgrund. | folk o folk

Amarulas ambassadör har en minst sagt spännande bakgrund.

72 drinkar, tuff tid i Dubai och Afrikas elefanter. Låt oss presentera Amarulas nya ambassadör.

Amarulas Brand Ambassador Henrik Baecklund

Det finns ögonblick när livet vänder. Det kan vara en helt vanlig vinterdag i tunnelbanan.

- Jag fick syn på en reklamskylt för en utbildning i Dubai. Jag minns att jag fotograferade av annonsen och gick hem och googlade, säger Henrik Baecklund.

Han var vid den här tiden bartender på en av Stockholms då hetaste cocktailbarer, Brasserie Godot på Östermalm. Karriären i krogbranschen inleddes under sista året i gymnasiet hemma i Åre. Först som nisse, som bär fram glas och is till baren, sedermera som bartender. Efter en barskola i huvudstaden hamnade Henrik på Hilton Slussen och lärde sig service enligt “Hilton Brand Standard”. Efter 15-30 sekunder ska en vilsen gäst bli välkomnad och efter ytterligare några minuter ska hen få ett erbjudande om något att äta eller dricka eller en sovplats. Efter ett år på den stora hotellkedjan blev Henrik headhuntad till Brasserie Godot, känd för sin långa och avancerade cocktailmeny.

- Det var bara att plugga in 72 drinkar med sex olika ingredienser. Det tog några dagar, men sen satt menyn. Det är stor skillnad mellan Åre och Stockholm. Här vill folk ha avancerade drinkar med färska ingredienser. Där är det mer öl och shots. Krossad is var avancerat...

Men tillbaka till tunnelbanan. Utbildningen gick under namnet The Emirates Academy of Hospitality Management och var ett treårigt Bachelor program i business och Hospitality Management.

Efter en lång ansökningsprocess med intervjuer och många tester blev Henrik antagen och lämnade Sverige och flyttade till Dubai vid Persiska viken.

- Det var tufft. Under ramadan kan du bli stoppad av polisen om du tuggar tuggummi på gatan. På skolan hade vi skoluniform och strykt slips. Vi var tre svenskar och två danskar. Totalt var det 42 olika nationaliteter.

Studierna var tuffa och engelskan svår. I början var Henrik beredd att ge upp och åka hem, men han bet ihop och kämpade på. Efter sex månader vände det. Första praktiken blev i Shanghai.

- Jumeirah Himalays Hotel var precis nyöppnat. Jag hamnade i ledningsgruppen och lärde mig mycket om den kinesiska kulturen. Det är oerhört viktigt att aldrig tappa ansiktet och skämma ut sig. Det är mycket hierarkiskt, men samtidigt arbetar alla i ett lag och hjälper varandra. Det funkar inte att lämna någon ute.

Efter examen stannade Henrik kvar i Dubai och började arbeta på kongressanläggningen Dubai World Trade Center.

- Den är ungefär 150 gånger så stor som Älvsjömässan. Det kan vara 150 000 människor där samtidigt. Min uppgift var att se till att 4000 människor fick mat och dryck när exempelvis Avicii spelade. Det handlar om att bygga en struktur.

Personalen i Dubai kommer från länder i Afrika, men också från Filippinerna, Indien och Bangladesh. Henrik arbetade också som chefsbartender på La Serre Bistro & Boulangerie, en av de bästa franska krogarna i Dubai.

- Det var super premium. Det kunde komma in ryssar och beställa det dyraste. Då gav vi dem drinkar med Belugavodka och kaviar. En drink kostar 300-950 kronor och många beställde tio drinkar före maten. Sånt händer inte i Sverige.

Många krogar i detta segment agerar som om de var advokater eller finansmän. Men Henrik körde en annan stil.

- “Hey, what do want, bro”, sa jag till stammisarna som kom in tre gånger i veckan och åt lunch för 20 000 kronor per besök. Andra ställen säger “sir” och bugar.

Åtta år efter reklamskylten i tunnelbanan är Henrik tillbaka i Sverige. Han är ny som Brand Ambassador för Amarula. Han har precis arbetat fyra intensiva dagar i Amarulas monter på Stockholmsmässan.

- Det var kul att träffa så många människor som uppskattar vår likör. Min uppgift är att vara ansiktet utåt. Amarula har en bred målgrupp, men är ändå en internationell premiumprodukt. De funkar som en drink med bara is, men också i en fudge eller kaka.

Avsluta med att skryta lite.

- Amarula har blivit utsedd till bästa varumärke 2017 på World Branding Awards i London, men jag är mest stolt över vårt bidrag till världens elefanter.  

Genom kampanjen “Name Them, Save them” skänker Amarula en dollar per namngiven elefant till organisationen Wildlife Direct som jobbar för att bevara den afrikanska savannen och dess elefanter.

Du kan delta genom att gå in på Amarulas hemsida, https://amarula.com/trust/, där du färglägger och namnger en elefant. När du sen delar din elefant i sociala medier skänker Amarula en dollar till Wildlife Direct.

Amarulas Brand Ambassador Henrik Baecklund

FAKTARUTAN

Namn: Henrik Baecklund

Familj: Flickvännen Vendela och lille Yorkshireterriern Eddi Baecklund

Ålder: 31 år

Bor: Karlaplan/Nedre gärdet

Stressar av med: En lång promenad runt Djurgården med skön jazz

Äter gärna på måndag: Något gott hemlagat, typ en god och gräddig ”Truffle rigatoni”

Äter gärna på helgen: Jag är oftast på jobb kvällstid, i barer eller på events, så då blir det något snabbt. Men är jag ledig unnar jag mig något gott, gärna där det finns bra kaviar för det är min favorit.

Favoritkrog i Sverige: Brasserie Godot

Bästa bar i världen: Den är nu stängd men var en super hidden craft cocktailbar som hette Blasé och låg gömd i Fairmont Hotel i Dubai i anslutining till Cavalli Club. Det var endast 10-12 platser och de hade den bästa premium sprit man kunde hitta. Tillsammans med livejazz skapade det den bästa bar jag varit på, inte hittat något i stil med den sedan dess.

Favoritvin: Jag är svag för fina dessertviner, min absoluta favorit är 2005 Chateau d'Yquem från Bordeaux, Frankrike

Favoritdrink: Beluga-tini med en citrontwist och rikligt med citronolja

Dricker i en bar: Dry Martinis, vintage champagner och Amarula

Senaste bok: Sapiens: A brief History of Humankind skriven av professor Yuval Noah Harari

Lagar helst: Nya innovativa maträtter från världens alla hörn gärna med gourmet-artiklar.

Senaste resa: Budapest

Detta vet vi inte om dig: Jag älskar att resa, och har som mål att resa till väldens alla länder. Hittills har jag betat av 49 stycken och planerar redan nästa häpnadsväckande äventyr.

Amarula Cream, 700ml
Art.Nr: 677 — 189,00 kr
Likör

Amarula Cream, 700ml

Systembolagsnummer: 677

Amarula Cream har en generös, smörig doft av vanilj, kola och tropisk frukt. Krämig, mycket söt smak med generösa toner av tropisk frukt, vanilj, nötter och kola. Lång söt eftersmak.

Serveras med krossad is eller kyld som avec. Passar även bra som ingrediens i varma och kalla drinkar.

Kategori

Relaterat Innehåll