Madeleine Asplund Klingstedt skapade Laurent-Perrier Pink

Madeleine Asplund Klingstedt – Designern bakom Laurent-Perrier Pink.

Madeleine Asplund Klingstedt är inredningsdesigner och stylist. I samband med lanseringen av Laurent-Perrier Cuvée Rosé Brut fick hon i uppdrag att ta fram en kulör inspirerad av den lyxiga champagnen. Men vem är hon? folk o folk tog ett snack med henne – om bakgrund, inspiration och hur hon tar sig an ett uppdrag.

Madeleine Asplund Klingstedt

Madelenie Asplund Klingstedt hade egentligen tänk att bli projektledare. Efter att ha gått en kombinerad design/ekonomiutbildning i New York kom hon hem till Sverige och gick på Berghs för att utbilda sig till projektledare.

– Under utbildningen gjorde vi riktiga uppdrag, och då kände jag alltid att jag var avundsjuk på designern, säger Madeleine Asplund Klingstedt.

Så hon sökte in en på en 3-årig utbildning inom ekonomi, teknik och design, ett samarbete mellan KTH, Konstfack och Södertörns högskola. Under studietiden gjorde hon en del inrednings- och stylinguppdrag, men tänkte inte då på att jobba med det i framtiden.

Efter studierna började hon söka jobb, men hon kom aldrig så långt som till en anställning. Hon tackade i stället ja till ett uppdrag att inreda en restaurang. De blev nöjda, rekommenderade henne till andra och sedan rullade det på. Då beslutade hon sig för att fortsätta som egenföretagare och startade sitt bolag.

När Madeleine får ett inredningsuppdrag försöker hon att skapa en tidlös, vacker och harmonisk miljö som kan hålla långsiktigt.

– Det är egentligen inte så svårt att inreda enligt den senaste trenden, men att utforma något för någon annan som håller långsiktigt tar lite mer tid eftersom man då får tänka i flera vändor. Det är ju inte meningen att man ska behöva göra om en inredning efter några månader, utan det ska helst räcka med att gå in och förändra någon detalj då och då om man vill variera sig.

Madeleine är samtidigt noga med att poängtera att det i alla lägen är viktigt att lyssna in vad kunden vill och att det alltid är den som bestämmer.

Inspiration hämtar hon från tidningar, besök på muséer och utställningar samt Instagram.

– Jag kan hitta en detalj på ett ställe och en annan på ett annat som leder till en tanke. En vacker blus kan till exempel ge mig en idé om en möbel eller en vägg.

Just Instagram har haft stor betydelse för Madeleines egna framgångar och hon lägger ned en hel del tid på sitt konto.

– Det har lett till massor av uppdrag.

Madeleine förklarar att vi nu är inne i en tid då de olika kreativa världarna möts. Mode, inredning, mat och vin paras ihop över gränserna och allt blir som en livsstil.

– Det var också en av anledningarna till att jag tyckte att uppdraget med Laurent-Perrier Pink var så spännande.

Hylla från Madeleine Asplund Klingstedt och Laurent-Perrier

I samband med lanseringen av den exklusiva roséchampagnen Laurent-Perrier Cuvée Rosé Brut fick hon i uppdrag att ta fram en ny kulör inspirerad av drycken.

– Det blir mer intressant att koppla färgen med en champagne än att bara lansera en färg, att den då hamnar i ett större sammanhang. Det tankesättet ligger verkligen i tiden. Att dessutom ett så anrikt och prestigefullt champagnehus är nytänkande och öppet för den typen av idéer var extra roligt.

Som extra krydda fick Madeleine vara med att styla inför fotograferingen av champagnelanseringen. Rosa rosor från Frankrike kändes självklart och dessutom passade piedestalen och rumsavdelaren i valnöt från hennes och Erik Asplunds varumärke Lineaire in i stilen. Erik Asplund är trots namnet inte släkt till Madeleine.

– Nu finns det alltså möjlighet att måla någon detalj i hemmet i en kulör som för tankarna till champagne, och inte bara till den rosa färgen, säger hon nöjt. 

FAKTARUTA:

Namn: Madeleine Asplund Klingstedt
Ålder: 31
Familj: Pojkvän
Aktuell med: Skapat kulören Laurent-Perrier Pink i samband med lanseringen av roséchampagnen Laurent-Perrier Cuvée Rosé Brut.
Gillar typ av vin: Gillar tunga röda viner och tackar aldrig nej till champagne. Men efter att ha smakat Laurent-Perrier Cuvée Rosé Brut har den seglat upp som en ny favorit också.
Beställer i en bar: Vin.
Lagar till middag: Pojkvännen står för den mesta matlagningen. När det är Madeleines tur blir oftast charkuterier, ostar och sådant.
Favoritkrog: Sturehof – för att den har klassiska rätter och internationell standard med ett kök som är öppet sent, det går att äta middag där oavsett tid. Samt för att där blandas sällskap i alla åldrar.

Spana in Madeleine Asplund Klingstedts Instagram: @asplundklingstedtinterior

Laurent-Perrier Cuvée Rosé Brut, 750ml
Systembolagsnummer: 97059

Den exklusiva roséchampagnen Laurent-Perrier Cuvée Rosé Brut som Madeleine Asplund Klingstedt inspirerades av när hon tog fram den nya kulören

Roséchampagnen är intensiv och fruktig med smak av röda bär, äpple, toast och citrus. Den passar perfekt som apéritif men även till fisk, skaldjur, lättare kötträtter och fågel.

Utskrift
Relaterat Innehåll
Kategori

Se om produkten finns i lager på ditt Systembolag

Ingen butik vald Aktuell Systembolagsbutik:

Finding nearest stores...

Systembolagsbutiker som har produkten i lager