Blue Lagoon.
En drink ur boken "En drinkhistoria" skapad av fotograf Magnus Torsne tillsammans med Tjoget-grundarna Joel Söderbäck och Andreas Bergman.
Läs mer »En drink är så mycket mer än vatten, något bittert, något starkt och något sött. Den är en spegling av sin tid. Av fattigdom, kvinnokamp, förbud, sex, industrialism, konspirationer, och kultur. "En drinkhistoria" är en snygg bok om hur drinkarna blev till
Det ringde på dörren och där stod ett bud med en bok av fotografen Magnus Torsne och Tjogets grundare Joel Söderbäck och Andreas Bergman. Boken är stor, tung och slående vacker. Omslaget är i kraftigt turkos och en känsla av textil struktur. På framsidan svävar en rosa drink mot grå bakgrund och med ett effektfullt mörkrött körsbär på kanten. Är detta en fotobok eller handlar den om cocktails?
En drinkhistoria är en bok som tog några år från start till färdig bok. Grundidén föddes ur det visuella, av Magnus Torsne. Han är reklamfotograf i botten och har arbetat mycket med stilleben och stillbild.
– Utöver kameran och ljussättningen har jag alltid haft ett intresse i att bygga upp en slags miniatyrvärldar eller abstrakta saker. Jag tycket om att arbeta med olika texturer och material.
Under intervjun landar han i att han i sitt skapande av bilder inte bara är fotograf, utan också arbetar som en kombination av stylist och scenograf/modellbyggare.
– Som reklamfotograf har jag arbetat med många stora spritföretag och utöver bilder på själva flaskorna blev det mycket cocktails. Och den biten gillade jag. Det var något speciellt med dem – färgen, formen och ljuset som bryts genom glaset. Det finns en härlig elegans i drinkar, förklarar han entusiastiskt.
Ju mer vi pratar framkommer det att hans primära kärlek till cocktails är det visuella snarare än själva smakerna, även om han numera gärna njuter av en cocktail i en bar.
– Drinken har ofta en fin färg och lite garnityr på toppen, som en perfekt apelsinzest till exempel. Det blir lite skulpturalt, fortsätter han.
Som så många andra fotografer hade Magnus länge velat göra något eget, större och mer långvarigt projekt.
– Jag tänkte att det hade varit kul med en riktig bok i de här digitala tiderna.
Han började fundera på det här med drinkarna – att man kanske skulle kunna hitta ett roligt grepp som var något annat än att visa snygga drinkar i en bar, som det ofta är i cocktailböcker.
Med boken i handen är det bara att konstatera att han har hittat en egen stil. Den är stor och tung, med hårda pärmar. Bilderna går över hela sidor eller uppslag och ger nästan en lust att vilja slita ut dem ur boken, sätta en ram runt och hänga upp dem på väggen – fast det vore synd på det gedigna formgivningsarbete som Art Director Håkan Ängquist har lagt ned. Det är klassiska cocktails som gestaltas i uppbyggda världar inspirerade av deras historia. Var och en är som ett konstverk i sig.
Till skillnad från många andra böcker med drinkar i fokus handlar den här boken inte om hur man blandar dem, även om recepten finns samlade längst bak i boken. Här har historierna bakom fått spela en större roll.
Berättelserna är skickligt formulerade av copywriter Desiré Engström. De är uttryckta som en dialog mellan Tjogets grundare Joel Söderbäck och Andreas Bergman, som kunnigt berättar historier, myter och anekdoter bakom varje cocktail, medan fotografen Magnus undrar och ställer frågor.
När Magnus hade funderat lite på sin idé skrev han ner den och kontaktade Tjoget.
– Jag har känt till Joel och Andreas sedan de öppnade Tjoget, och jag vet att de är kreativa och duktiga. Och framför allt att de alltid har gjort lite mer än många andra barer.
Första gången de träffades handlade det mer om ett projekt än en drinkbok, vilket Magnus tror är en av anledningarna till att de hypade bartendrarna nappade på idén.
– Många kommer till dem och vill plåta drinkar i en bar och göra drinkböcker. Men ur mina tankar skapade vi tillsammans något annat.
De landade i att de skulle göra något med klassiska drinkar och att det skulle bli en bok som nådde ut till ganska många – inte bara drinknördarna.
– När vi började prata om vilka cocktails som skulle vara med i boken satte Joel och Andreas igång att prata. De är ju otroligt kunniga och som vilka fantastiska nördar som helst. De är som yin och yang, olika som personer men så otroligt sammansvetsade. Det gick inte att få stopp på dem, säger Magnus och skrattar.
– Vi hittade mycket information, och när Desiré tillsammans med Joel och Andreas började sålla materialet och sätta ihop texterna, fick vi fram den röda tråden. Hon har en kort tweet-känsla när hon skriver. Jag tycker att hon har gjort ett fantastiskt jobb, säger Magnus avslutningsvis.
En drinkhistoria känns varken som en utpräglad cocktailbok eller fotobok. Den är både och – eller något mitt emellan. Det är en underhållande bok om hur drinkarna blev till, omgiven av konstnärliga, mustiga fotografier. Den gör sig bättre framme på soffbordet bland de andra foto- eller coffee table böckerna, än bland kokböckerna i köket.
Bok: En drinkhistoria
Av: fotograf Magnus Torsne tillsammans med Tjoget-grundarna Joel Söderbäck och Andreas Bergman.
Förlag: Eget
Texter: Desiré Engström
Art Director och formgivning: Håkan Ängquist
En drink ur boken "En drinkhistoria" skapad av fotograf Magnus Torsne tillsammans med Tjoget-grundarna Joel Söderbäck och Andreas Bergman.
Läs mer »Nu lanseras Hernö Pink BTL Gin, en säsongsbetonad London Dry Gin med tongivande smak av enbär, jordgubbar och rosenblad.
Läs mer »Tjoget slog upp dörrarna år 2012 och har kommit att bli Sveriges bästa cocktailbar.
Läs mer »Bartendern Tina Shine förklarar varför is är viktigt när man blandar och serverar cocktails. Du får även veta vad så kallad pre-batching är.
Läs mer »