Kategori

CHILL OUT inför 100% rPET.

Samtliga vinflaskor blir helt cirkulära.

CHILL OUT växlar upp sina gröna ambitioner och blir nu ett av de första vinvarumärkena i Europa att införa rPET i hela sitt sortiment. CHILL OUT:s nya rPET är till 100% tillverkad av återvunnen plast och omställningen kommer minska varumärkets klimatavtryck avsevärt. Men trots förpackningens uppenbara miljöfördelar är kunskaperna om rPET låg, vilket framgår av en färsk Sifo-undersökning. 

CHILL OUT Malbec Organic Fairtrade Argentina med miljömärkt stämpel

CHILL OUT:s nya flaskor är till 100 procent tillverkat av återvunnen plast – recycled PET plastic, förkortat rPET. Plastmaterialet i rPET är resultatet av en helt cirkulär process där gamla flaskor blir till nya. I praktiken innebär detta att flaskorna inte bara går att återvinna, som traditionell PET, utan de är från början också gjorda av återvunnen plast. 

Trots sina uppenbara miljöfördelar är kunskapen om rPET låg. Undersökningen visar att två tredjedelar av svenskarna (67%) inte vet vad rPET är för något. Av de 33 procent som trots allt svarade att de vet vad rPET är, så uppger endast tre av tio (28%) att de har koll på skillnaden mellan PET och rPET. 

För att ytterligare driva på hållbara förändringar behöver vi upplysa konsumenterna om våra klimatsmarta förpackningsalternativ och samtidigt råda bot på några missförstånd. En sådan feluppfattning, vilken också bekräftas av undersökningen, är att vin får sämre smak av att det förpackas i en plastflaska. Men med dagens teknik bibehålls vinets kvalitet i rPET-flaskor i över ett år från buteljering, säger Inna Cahnbley, Sustainability Director på Altia.

Dryckesförpackningar står för en tredjedel av Systembolagets totala klimatpåverkan. Störst påverkan har den vanligaste förpackningen – glasflaskor. Trots att en stor del av glasflaskorna tillverkas av återvunnet glas, gör flaskans vikt och mängden energi, och därmed koldioxidutsläpp som går åt i både transportledet och i tillverkningsprocessen, att den är ett mindre klimatsmart alternativ.

Våra beräkningar visar att en rPET-flaska ger runt 90 procent lägre koldioxidutsläpp jämfört med en traditionell glasflaska. Att som konsument välja lättare förpackningar, som rPET, lättviktsglas eller bag-in-box, är ett enkelt sätt att göra mer klimatsmarta val på Systembolaget. Man kan gärna ta hjälp av de blå hyllmarkeringarna som märker ut just de klimatsmartare förpackningarna, säger Inna Cahnbley.

Stort intresse för miljövänliga förpackningar 

Av undersökningen framkom att en tredjedel av svenskarna (29%) tror att smaken kan påverkas negativt om det är förpackat i en plastflaska. Samtidigt uppger hela 86 procent av respondenterna att de skulle välja rPET framför ett annat förpackningsalternativ om de visste att denna stod för ett avsevärt lägre koldioxidutsläpp, förutsatt att det är samma pris 
och kvalitet. 

Vi märker att kunderna blir allt mer miljömedvetna och att de i högre grad efterfrågar mer hållbara alternativ. Förutom att övergå till rPET, har vi under våren gjort om CHILL OUT:s bag-in-boxar vilka nu är helt återvinningsbara. Att ställa om är vårt största fokus och ligger helt i linje med Sveriges klimatmål om att bli fossilfria 2045

Fyra tips för att bli mer hållbar på Systembolaget: 

  • Välj rPET när alternativet finns. 
  • Återvinn förpackningar för att bidra till cirkulär ekonomi.
  • Håll koll på klimatmärkningarna på förpackningarna. Välj exempelvis etiska – Fairtrade-märkta – viner. 
  • Ska du köpa större mängder av samma vin, välj bag-in-box som klimatsmart förpackningsalternativ. En bag-in-box har 90 procent lägre CO2-avtryck än volymen i motsvarande fyra traditionella 75 cl glasflaskor. (Källa: Alko)
Systembolagsnummer: 6146 79,00 kr

CHILL OUT Malbec Organic Fairtrade Argentina har en generös, fruktig doft med inslag av, björnbär, viol samt kryddor. Smaken är medelfyllig och fruktig med inslag av björnbär, lakrits och vanilj.

Systembolagsnummer: 22280 219,00 kr

CHILL OUT Chardonnay Australia har en stor, frisk, fruktig doft med inslag av citrus, tropiska frukter och fat. Medelfylligt och smakrikt med en mjuk och frisk smak av citrus, mango, fat ananas och vanilj.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av Altia med ett slumpmässigt och riksrepresentativt urval av personer i åldern 20–79. Totalt har 1 011 webbintervjuer genomförts. Fältperioden för undersökningen var mellan 14 och 22 april, 2021.

Se också
Utskrift
Relaterat Innehåll

Se om produkten finns i lager på ditt Systembolag

Ingen butik vald Aktuell Systembolagsbutik:

Finding nearest stores...

Systembolagsbutiker som har produkten i lager