Rhys Vickery – bartendern som lämnat Sydney för Stockholm.

Möt Rhys Vickery, bartendern från Sydney som mötte kärleken och kom till Sverige för 15 år sedan. Sedan dess har han både hunnit jobba på Stockholms främsta barer och startat ett eget importföretag av spritdrycker och barutrustning. Sedan januari 2020 är han ny Brand Ambassador för Hernö Gin, Carpano Vermouth och Thomas Henry mixers. Här berättar han bland annat om kulturkrocken att komma till Sverige och sitt musikintresse.

 

Rhys Vickery

Så fort Rhys Vickery fyllde arton började han jobba i sin första bar. Då bodde han i Sydney. Pappan ägde och drev en restaurang och bar i Australien och Rhys hade alltid haft en lockelse till branschen. I hemmet hade de dessutom ett biljardrum, med en bar i ena änden.

– Jag var uppvuxen i en barmiljö och omgiven av flaskor och en massa rolig barutrustning. Allt det där fascinerade mig.

Musik har också varit centralt i Rhys liv sedan han var liten. Han spelade piano i elva år och jazzklarinett, men har specialiserat sig på trummor sedan han var tolv och spelat i huvudsak blues, jazz, funk, acid och rock.

När han började som bartender var det i pubar och i barer där de spelade livemusik.

– När jag arbetade i min första pub, The Bridge Hotel, blev jag ombedd att hoppa in för trummisen i ”Bridie & The Boogie Kings”. Bridie King är Australiens bästa kvinnliga bluespianist. Jag hade länge varit ett fan och jag kunde alla låtar, så det var relativt lätt för mig att hoppa in för en kväll. Det var otroligt kul!

En enkelbiljett till Sverige

En dag slog kärleken till. Han träffade en tjej som arbetade på en bar i närheten av Sydneys operahus och fem månader senare köpte han en enkel flygbiljett till Sverige.

– Att komma hit var hundra procent kulturchock. Det var totalt annorlunda från Australien och det fanns många saker som jag tyckte var konstiga. Som tvättstugor, till exempel. Och att inte prata med främlingar i en bar eller om man stöter in i någon på tunnelbanan.

– Ni svenskar är också så förutsägbara, fortsätter han och skrattar. I maj slutar alla att dricka vad de brukar och vill bara ha rosévin. Och på sommaren är Skagenröra från barmenyn populärt.

Som australiensare var det enkelt att ta sig fram i Sverige. Australien är ett land som vi svenskar gillar.

– När folk hörde min breda accent när jag jobbade i baren avbröt de mig och ville prata om sin relation till Australien. Antingen hade de rest dit eller så kände de någon som bodde där. Alla svenskar verkar ha en relation till Australien, säger han glatt.

Även om Rhys förstår svenska alldeles utmärkt, föredrar han att prata engelska.

– Ni svenskar pratar ju perfekt engelska, så jag har aldrig behövt gå i någon skola eller så. Dessutom jobbar jag i en internationell bransch där engelskan är ett av huvudspråken.

Från disken till Stockholms främsta barer

När Rhys kom hit 2005 kände han ingen och fick först ta de jobb han kom åt. Han har arbetat med att dirigera trafik på Nackamässan, som diskare och stått i garderoben – innan de ringde från F12-Gruppen och frågade om han ville vara med i teamet och starta upp Restaurang Kungsholmen.

– Det handlar inte om vad du kan utan vem du känner i branschen.

Därefter var det inga problem att få nya jobb och han har jobbat på en lång rad av Stockholms elitbarer.

2011 startade han och en kompis företaget Cask & Company som specialiserade sig på pisco – ett destillat från Peru gjort på druvor, en slags sydamerikans brandy.

– Vi började också att importera barutrustning av hög kvalitet som shakers, jiggers – allt som har med bar att göra. Vi startade en revolution för handel med barutrustning av mycket hög standard i Sverige och de större företagen följde efter oss.

De nominerades flera gånger i kategorierna Bästa produkt och Branschförbättrare i Bartenders Choice Awards – branschens viktigaste tävling – och vann 2014 priset som branschförbättrare, en utmärkelse Rhys är mycket stolt över.

Carpano, Hernö och Thomas Henry på agendan

I dag är Rhys fortfarande en av huvudägarna i Cask & Company, men sedan januari 2020 arbetar han som Brand Ambassador på Altia och jobbar med varumärken som Hernö Gin, Carpano Vermouth och drinkmixers från Thomas Henry.

– Jag är glad över att få jobba med tre varumärken som jag genuint gillar. Nu har jag fått både en gin och en tonic så att jag kan göra gin och tonic, och jag har min vermouth och en ny bitter Carpano så att jag kan blanda goda Negronis med mina egna produkter, berättar han stolt.

Carpano Botanic Bitter är en helt ny produkt på den svenska marknaden som han nu ska sätta igång och jobba med.

– Jag tycker om att arbeta med att lansera en produkt och att se den växa från dag ett, vilket är fallet med den.

Rhys har tillbringat nästan tio år med att starta företag från grunden och jobbat med nischade spritdrycker som en del aldrig har hört talas om och fått dem att växa till trendiga drycker.

– Jag älskar det och jag har en passion för spritdrycker och för att introducera folk för nya saker, säger han entusiastiskt.

Som Brand Ambassador ska han representerar produkten och bygga varumärkesmedvetenhet hos kunderna och en relation mellan dem och produkterna. I praktiken innebär det att leda tastings, utbilda, arrangera cocktail work shops, delta på mässor med mera.

­– Jag kommer till exempel att ta med många bartenders till gindestilleriet utanför Härnösand så att de får uppleva Hernös ursprung.

– Det är otroligt hedrande att ha fått erbjudandet att arbeta med världens bästa gin - Hernö - och det äldsta vermouthmärket i Italien – Carpano från 1786, säger han avslutningvis.

Dryckerna som Rhys representerar

15,95 kr

Den nyaste drinkmixern från Thomas Henry. I Pink Grapefruit möter apelsinens sötma pomelons skarpa bitterhet. Två motpoler som ger en intensiv och unik smakupplevelse.

Säljs mot restaurang och i dagligvaruhandeln.

Se också
Utskrift
Relaterat Innehåll

Se om produkten finns i lager på ditt Systembolag

Ingen butik vald Aktuell Systembolagsbutik:

Finding nearest stores...

Systembolagsbutiker som har produkten i lager