Kung av sand.

Viggo intervjuar Jonas Stenberg, VD på hotellkedjan Ess Group.

Falkenbergs strandhotell

Det finns hotell som man bor på för att man måste. Och det finns hotell som man bor på för att man verkligen vill. Hotell som makar åker till för att reparera sin relation. Eller för att belöna sig själva. Eller för att koppla av med en deckare och hänga vid poolen. Hotell som är vackra, personliga och generösa. Hotell som man längtar till. Hotell som är mer attraktiva än staden eller stranden de ligger vid.

- Vi vill att våra hotell ska vara destinationer i sig, säger Jonas Stenberg, VD på den lilla hotellkedjan Ess Group.

Vi befinner oss i frukostmatsalen på Falkenbergs Strandbad badhotell. Här finns en liten scen där orkestrar brukar uppträda på helgen. På andra sidan finns stranden och det brusande havet. Kattegatts vågor rullar in. Ess Group har ägt hotellet i några år och matsalen har gått från ett kallt konferensrum till något som för tankarna till Long Island och John F Kennedy. Det är elegant med stil utan att bli pråligt och för trendigt. Här kan ett nygift par i 30-årsåldern trivas och deras föräldrar med barnbarn likaså.

Det första hotellet som Ess Group förvärvade för snart tio år sedan var Saltsjöbaden i Ystad. Det 139 rum stora hotellet omsatte 50 miljoner vid övertaget. I dag omsätter hotellet 190 miljoner och beläggningen är 95 procent. Nyligen fick man pris för att vara ett av Europas bästa spa-hotell.

- Vi säljer en upplevelse och har olika produkter för olika målgrupper. Vårt mål är att skapa stamgäster. På söndagarna säljer vi “söndagsmys och äntligen måndag”. 60-70 procent av våra kunder på söndagar kommer från Österlen.

Hotellbranschen är en transparent affärsverksamhet. Via de stora bokningssajterna kan du kolla på konkurrenternas bokningsläge och sista minutenpriser. För några år sedan försökte de stora kedjorna Scandic och Choise hoppa av booking.com och hotel.com, men de klarade inte av att stå bredvid de digitala elefanterna. I Falkenberg har Falkenbergs Strandbad en beläggning på 85 procent. Det är nästan dubbelt så bra som konkurrenterna i samma stad. Jonas Stenberg har en förklaring.

- Problemet är att vår bransch är så föråldrad. Många nöjer sig bara med att vara bättre än genomsnittet, alltså ta sin marketshare. Vi tänker inte alls på det sättet. Vi vill skapa en unik plats som människor faktiskt vill åka till.

Rummen är förstås viktiga när du bor på hotell, men enligt Jonas finns det något ännu viktigare.

- Lobbyn är hjärtat i våra hotell. Lobbyn ska vara motorn. Det ska vara rätt musik och eld i brasan när du kommer in första gången. Det gör inget att du inte fattar att receptionen och baren är samma sak. Det viktigaste är att du trivs och att du blir sedd som gäst, våra medarbetare är vår absolut viktigaste tillgång. Det är dom som levererar vårt servicelöfte.

Ess Group växer sakta. Jonas Stenberg basar över två hotell i Göteborg. I Västerås bygger man nytt, 226 rum skall öppna den 1/8 2017 i hamnen med utsikt över Mälaren. Nyligen förvärvade Jonas ett av Sveriges populäraste hotell: Mäster Johan i centrala Malmö. Det 68 rum stora hotellet skapades på 80-talet under den stora fastighetsbubblan. Det blev ett mycket påkostat projekt. De första ägarna gick förstås i konkurs och hotellet har sedan dess drivits av Malmös starke man Percy Nilssons dotter Nina Nilsson Ulvinen. Kronprinsessan enligt pappa.

- Det är första gången som vi har köpt något som är bra, det har jag aldrig gjort tidigare, säger Jonas och skrattar. Men bra kan alltid blir bättre. Lobbyn ska byggas om och bli en mysigare och mer självklar mötesplats än i dag.

Jonas är imponerad av personalen på sitt nya hotell.

- De som arbetade i receptionen när jag var där senaste hade koll på alla som kom in. Kunde deras namn, visste vilket rum de bodde i senast och önskade dem välkomna tillbaka.

Just detta att gästen ska bli sedd är avgörande anser Jonas.

- Ett personligt bemötande är avgörande. Vi har inte de bästa rummen och den bästa maten, men vi försöker skapa en ambiance som är vår. Helhetsupplevelsen är det viktiga och där är personalen helt avgörande.

Men varför köpte du hotellet?

- Jag blev förälskad. Det var för fem år sedan och därefter blev det förhandling. Det tog lite tid. Jag gillar hotellets läge och att det finns en charm.

Ess Group kommer säkert att växa vidare och förr eller senare även nå Sveriges viktigaste hotellscen Stockholm.

- Men vi kommer aldrig att bli en stor kedja som Scandic och Choise. Vi drivs av skaparglädje och inte av pengar i första hand.

Jonas Stenberg Ess Group

Faktaruta

Ess Group: i koncernen ingår The Steam hotell i Västerås, Bellora och Pigalle i Göteborg, Mäster Johan i Malmö, Falkenberg Strandbad och Saltsjöbaden i Ystad. Man är även delägare i krogarna Barabicu,Tranquilo, Villa Odinslund, Villa Johanneberg, Port du Soleil, Brasserie Lipp, 8ight samt Spik Studios.

Namn: Jonas Stenberg

Familj: Gift med Maja, och killarna Trolle och Lycke

Ålder: 41

Bor: Askim

Stressar av med: Båtliv och landställe

Dricker i en bar: Moscow Mule

Favoritvin: Pinot noir

Favoritsprit: Whisky

Äter gärna på måndag: Hemlagade köttbullar med rårörda lingon.

Äter gärna på helgen: Hel kyckling i lergryta

Senaste bok: Johnny liljas skuld

Favoritkrog i Sverige: Atelier på Hotell Pigalle

Bästa bar i världen: Baren på Hotel Cort i Palma

Lagar helst: Hel kyckling i ugn

Senaste resa: Sydafrika

Detta vet vi inte om Jonas Stenberg: Drömmer om att bli hockeyproffs

Robert Mondavi Private Selection Pinot Noir

159,00 kr


En Pinot Noir från USA som passar till lättare och medelkraftiga kötträtter av gris, lamm eller nöt.Kryddig och fruktig smak med lena tanniner och bra syra. Inslag av mörka och röda bär samt rostade fat. Lång, kryddig eftersmak.