Möt formgivarna bakom Koskenkorvas nya design.

Kosenkorva är vårt östra grannlands mest populära vodka. Sedan 1953 har denna genomskinliga dryck producerats i byn Kosenkorva en timmes bilresa från Helsingfors. På vintern kan det här bli 30 grader kallt, på sommaren 30 grader varmt.

Koskenkorva med ny flaska och etikett
Koskenkorva med ny flaska och etikett

Från början var det tänkt att en designbyrå i London skulle få det prestigefyllda uppdraget att skapa en ny etikett till Kosenkorva, men efter ett otal bollar över mål fick Creative Director Niclas Engsäll och formgivaren Jonas Carlberg på varumärkesutvecklingsbyrån Grow i Stockholm gå fram till straffpunkten. Deras första försök fick Kosenkorvas marknadschef Kirsi Puntila, Marketing och Regional Brand Director på Altia, att tänka nordiskt (att erkänna att uppdraget gick till två svenskar är inte att tänka på).

Bakom designen ligger ett strategiarbete av samma “nordiska” byrå. Deras analys är att Kosenkorva inte ska förhäva sig och försöka vara en coolare och trendigare vodka än den är. Kosenkorva är vodka gjord på spannmål och lokalt källvatten i en fabrik i Finland. Smaken är suverän enligt otaliga guldmedaljer i vodkatävlingar jorden runt. Men det finns förstås både trendigare och mer exklusiva drycker på sprithyllan i taxfree-butiken och på Systembolaget. Men finns det mer genuina varumärken? Nej säger vi på folk o folk. Kosenkorva är ett äkta original och nu har flaskan fått en etikett som om en bonde hade gjort den. Med gammal skrivmaskinstypografi, kryssrutor, stämpel och förklarande text.

-Vi har tänkt som om en bonde skulle ha gömt flaskan i låda fylld med hö. Han ska fatta vad som är i när han hittar den, förklarar Niclas Engsäll.

Även glasflaskan har fått ett nytt, kantigt utseende och ett handblåst inre. Det gör att flaskan ser lite oregelbunden ut, men ändå uppför sig utmärkt tillsammans med miljontals andra flaskor. Även korken är ny och våren 2016 är materialet av trä. Äkta trä. Koskenkorva är i dag ett väletablerat varumärke i Norden och de baltiska länderna, men sedan Duty free-mässan i Cannes förra året har flera nya marknader, däribland USA fått upp ögonen för den egensinniga vodka.

-  Planen från början var fokus på Norden, men det internationella intresset är såklart en trevlig bonus, säger Niclas Engsäll.

I USA är just nu cocktail-kulturen på stark frammarsch och då är det inte fel med en vodka som gör jobbet utan att kosta skjortan.

- Vi tror mycket på Kosenkorva och speciellt den nya smaken Sauna Barrel. Den påminner om whisky, men är inte lika dyr. Vi hoppas att den ska bli populär bland bartenders som vill experimentera och testa nytt, säger Niclas.

Och att dölja sitt ursprung är helt fel väg att gå enligt Jonas Carlberg: - I dag ska du vara lokal för att kunna bli global. Därför kan Kosenkorva funka i hela världen.

Foto på Jonas Carlberg och Niclas Engsäll

Faktaruta

Jonas CarlbergTitel: Art Director / DesignerÅlder: 34Familj: fru, 2 barnDricker gärnaÖl: Yes, de glutenfria alternativenVin: röttSprit: whiskey & en halv chokladbit på kvällskvistenÄter gärna: korv.På måndag: korvPå lördag: korv. älskar korv.Senaste resan: FunäsdalenSenaste bok: Nicke Nyfiken får ett jobbFavoritkrog i Sverige: Båt vid södermälarstrand. Sjukt underskattat läge.Bästa bar i världen: La Esquina, NYC

Niclas EngsällTitel: Executive Creative DirectorÅlder: 40Familj: Sambo, tre barnDricker gärna Öl: Öde BryggeriVin: PiemonteSprit: KoskenkorvaÄter gärna:På måndag: RisottoPå lördag: RödingSenaste resan: Tulum, MexicoSenaste bok: Fartblinda av Carolina NeurathFavoritkrog i Sverige: A house BouillonBästa bar i världen: Vilken tropisk strand som helst

Koskenkorva Harvester

Fräscha drinktips

Prova en cocktail med lime och körsbärstomater baserad på nya Koskenkorva Lemon Lime Yarrow.