Kategori

Tänker du på miljön när du väljer vin?

Chill Out viner i 100% återvinningsbar PET

Välj lätt så blir det rätt!

När det handlar om att välja vin ur ett miljövänligt perspektiv spelar naturligtvis odlingsförhållanden och produktionsprocessen en stor roll. Men det är inte den enda faktorn som påverkar miljön. Medvetna konsumenter kan också göra stor skillnad genom att välja klimatsmarta förpackningar.

Återvinningsbara förpackningar ger minst klimatpåverkan

I en undersökning från 2018 utförd av Gaia Consulting på uppdrag av Alko, den finska motsvarigheten till Systembolaget, kartlade man olika vinförpackningars klimatavtryck. De kom fram till en enkel grundregel: ”ju lättare och mer återvinningsbar en förpackning är, desto mindre är dess klimatpåverkan.”

Undersökningen visade att Bag in Box är den mest klimatsmarta förpackningen med 90 procents mindre koldioxidavtryck än den klassiska glasflaskans, vilken hamnar i botten.

Även PET-flaskan är ett bättre miljöval än glas. Den kräver mindre energi vid framställningen och återvinns enkelt. Dessutom väger den mindre och är därför både enklare och mindre resurskrävande att frakta. Precis som läsk och vatten i PET-flaska, så påverkas vinets smak inte av förpackningen.

Men plast är väl inte bra?

I dag pratas det om plast som slängs i naturen och som smutsar ner våra hav som en av de stora miljöbovarna. Men detta handlar framför allt om andra länder än Sverige. Faktum är att PET-vinflaskan både går att panta och är helt återvinningsbar. Enligt Statistiska centralbyrån (2019) återvann svenskarna 84 procent av alla PET- och pantburkar som kom ut på marknaden. Och de flaskor som inte återvinns hamnar främst bland sopor och går då till energiåtervinning.

Chill Out - föregångare med klimatsmarta innovationer

Chill Out är en uppskattad och modern vinserie som erbjuder en stor variation av kvalitetsviner från noggrant utvalda vingårdar runt om i världen. Men vinvarumärket erbjuder inte bara omtyckta viner – de har sedan start varit framstående i sitt hållbarhetsarbete och satsat på innovationer med minsta möjliga klimatavtryck.

Chill Out lanserades 2002 som ett Bag in Box-vin. Det var ett av de första vinvarumärkena på marknaden med den här klimatvänliga förpackningen.

Redan 2010 bytte Chill Out ut alla glasflaskor mot PET-flaskor som är 100 procent återvinningsbara och ingår i pantsystemet. Bara i Sverige sparades nästan 200 ton koldioxid under de senaste 12 månaderna genom att sälja Chill Out-vin i PET i stället för traditionella glasflaskor, baserat på siffror från Alkos undersökning.

Fortsätter att driva hållbarhet i dag och i morgon

Chill Outs hållbarhetsarbete är en ständigt pågående process och strävan efter allt bättre och klimatsmartare alternativ upphör aldrig. Redan nästa år kan vi förvänta oss stora förpackningsinnovationer.

Se också
Utskrift
Relaterat Innehåll

Se om produkten finns i lager på ditt Systembolag

Ingen butik vald Aktuell Systembolagsbutik:

Finding nearest stores...

Systembolagsbutiker som har produkten i lager