Bakom kulisserna på Melodifestivalen. | folk o folk

Bakom kulisserna på Melodifestivalen.

​​​​​folk o folk har besökt Malmö Arena inför den tredje delfinalen i Melodifestivalen. Där fick vi följa förberedelserna och prata med en av de viktigaste personerna i detta gigantiska spektakel. 

Henric von Zweigbergk och David Lindgren

Melodifestivalen är Sveriges största underhållningsprogram. 28 artister kämpar under sex veckors turnerande i Sverige om att få den åtråvärda platsen till Eurovision Song Contest i Portugal i maj. De tre första deltävlingarna i Karlstad, Göteborg och Malmö, sågs av drygt 9 miljoner tv-tittare.

Torsdagen och fredagen innan delfinalen råder det full aktivitet i Malmö Arena. Det är nu som låtarna körs igenom framför kameran så att tv-teamet kan försäkra sig om att det ser bra ut i lördagens direktsändning.

Kameramännen springer över scenen för att öva närbilder och det far runt kameror över våra huvuden som sittandes på långa armar styrs någonstans ifrån. Efter de här dagarna ska det sitta när vems kamera ska synas i bild. Det är en hel del som ska samordnas och klaffa. En snabb låt har från 60 klipp och uppåt och balladerna mellan 20 och 30. Även de visuella effekterna ska checkas så att det fungerar i rutan. I sista stund får vi till exempel se hur de beslutar och att lägga till någon form av fyrverkerier i Mendez låt.

Sveriges mest anlitade studioman

Studiomannen Henric von Zweigbergk

Den som hörs och syns mest under repetitionsdagarna är studiomannen Henric von Zweigbergk. Han är i alla högsta grad en nyckelperson för att hela produktionen ska gå i lås och omnämns ibland som en av de dolda maktfaktorerna bakom hela spektaklet.

Henric ska se till att alla är på rätt plats, i rätt tid och lösa de eventuella problem som uppstår på vägen. Han gjorde sin första Melodifestival 2003, så i år är han alltså med för 16:e gången. Dessutom har han medverkat i tio Eurovision på Europanivå.

– När vi kör är det jag som är på golvet och sköter kommunikationen och driver allt framåt, men det sitter ett helt gäng med duktiga människor både här bakom skärmar en bit bort, och andra runt om i arenan, samt i en OB-buss (fordon inredd med tv-teknik) utanför, berättar Henrik von Zweigbergk.

Vad är den största utmaningen med Melodifestivalen?

– Det är att få alla med sig och att se vad som eventuellt är fel och måste fixas.

Vad är du mest orolig för ska hända?

– Något med ljudet. Det är ju så mycket ljud och det betyder ju mest eftersom det handlar om en musiktävling.

Han berättar om den gången i Nyköping i andra chansen när ljudet i arenan försvann. Tv-tittarna märkte inget, men under två låtar hörde livepubliken varken artisterna eller programledarna. Efter femton minuter var problemet fixat problemet och allt flöt på igen.

– Fast egentligen är jag inte så orolig, säger han och tuggar vidare på den lunch som han passar på att äta undertiden vi pratar. Henric von Zweigbergk finns med under alla repetitionerna, så enda gången han har möjlighet att möta oss är under sin lunchpaus.

Hur gör du för att behålla lugnet?

- En del psykologer säger att jag håller allt inombords, att jag skjuter undan det och egentligen är stressad. Men så känner inte jag, säger han och låter som lugnet själv.

De som sett någon av generalrepetitionerna eller deltävlingarna live har förmodligen stiftat bekantskap med Henric. Det är svårt att inte lägga märke till honom när han kliver upp på scenen, vilket han oftast gör precis innan evenemangen sätter igång. Han är två meter lång, har halvlångt blont rufsigt hår, skägg och ser ut som en tvättäkta viking.

Det är han som instruerar publiken om vad de ska göra så att det ser bra ut i tv. Vilka som ska vifta med de silverfärgade ballongerna och när, eller om det är dags att lägga sig till med en extra snygg pose för att kameran ska svepa över publiken just där du sitter.

Några av de publikklipp vi ser i rutan kan vara filmade på genrepet dagen innan.

Henric von Zweigbergk har vid något tillfälle omnämnts som Sveriges mest anlitade studioman. Han har medverkat i en mängd olika program i varierande genrer och dessutom arbetat som producent för bland annat sportsändningar.

Enligt honom skiljer sig Melodifestivalen och Eurovision egentligen inte så mycket åt från varandra, förutom storleken. Men de är inte som andra tv-produktioner.

– På Mello är det 26 bidrag på totalt sex veckor. Under Eurovision är det 43 länder under två veckor. Det är brutala dagar. Det är inget fackligt direkt om man säger så, ingen starttid eller sluttid, säger han och ler.

Förberedelserna för Melodifestivalen börjar redan på hösten med formgruppsmöte, till skillnad från andra galor då man som studioman normalt arbetar två dagar innan eventet och kanske har något enstaka möte utöver det.

– När vi är ute på Melodifestivalturné är det så mycket mer komplext. Jag är någon slags extrapappa till folk och samtidigt ordningsman.

Under repetitionerna rör han sig hela tiden mellan sin monitor och scenen. Och han fäller gärna någon dråplig kommentar för att lätta upp stämningen. Som när Kalle Moraeus spelmän står i full mundering i folkdräkter med fiolerna under hakan och Henric utbrister: ”Det ska bli spännande att se vilka scenkläder som de här killarna kommer att ha på sig i morgon.”

Efter att artisten Moncho repeterat sin låt Cuba Libre så många gånger att vi som lyssnar tappat räkningen, utmanar Henric honom att bjuda på 144 Cuba Libre om han går till final. Vi på folk o folk konstaterar att han inte sitter säkert än – Moncho gick vidare till Andra chansen.

Systembolagsnummer: 540 239 kr

”Cuba Libre” är spanska för fria Kuba och drinken skapades i samband med det spansk-amerikanska kriget runt 1900. 

Cuba Libre (2 drinkar)

8 cl Rom
2 dl Coca cola
4 st limeklyftor
Krossad is

Fyll två highball-glas med krossad is. Häll i romen och Coca colan. Rör om. Pressa limeklyftorna och lägg skalen i drinken. Rör om igen. Servera!

Henric förklarar att någon har räknat ut att bara under repetitionsveckan hör de som jobbar bakom scenen varje låt mellan elva och femton gånger. Om artisterna sedan går vidare till finalen och andra chansen blir det ännu fler.

Har du någon favorit i årets startfält?

– Jag har en favorit, men jag tror inte att ledningen skulle bli så glad om jag säger vilken det är, säger han och ser lite lurig ut.

 

Fakta om Melodifestivalen

Melodifestivalen sysselsätter mycket folk. Företag som Blixten & Co och Live Nation har hand om logistiken och den tekniska produktionen kring Melodifestivalturnén. De har 45 personer i den turnérande personalstyrkan. Dessutom anlitas cirka 250 personer lokalt som arbetar som vakter, publikvärdar, chaufförer, bärhjälp med mera. För SVT:s räkning följer cirka 120 personer i över 50 olika yrken och roller med runt på turnén.

Utskrift
Relaterat Innehåll
Kategori

Se om produkten finns i lager på ditt Systembolag

Ingen butik vald Aktuell Systembolagsbutik:

Finding nearest stores...

Systembolagsbutiker som har produkten i lager