Erika Lagerbielke - formgivaren bakom glasen Difference, More och Intermezzo.

Orrefors flitigaste och mest prisbelönta glasformgivare som står bakom populära glasserier som Difference, More, Merlot och Intermezzo.

Erika Lagerbielke

Erika Lagerbielke är Orrefors flitigaste och mest prisbelönta glasformgivare. Bland de framgångsrika glasserviserna finns Intermezzo, Merlot och Difference som alla fått fina utmärkelser för sin formgivning. Det här är form och funktion när den är som bäst.

Erika Lagerbielke har formgivit glas ända sedan hon gick ut Konstfack 1983. Som 22-åring fick hon sitt första uppdrag som var att ta fram en glasservis för en yngre publik. Resultatet var Intermezzo som med tiden blev en av Orrefors mest säljande och populära serier genom tiderna. ”All min kärlek till glasets hantverk är innesluten i den blå Intermezzodroppen. All min kunskap ligger samlad där”, har hon berättat.

Efter många serier av glas, formgivningsuppdrag inom olika materialområden, utmärkelser och separatutställningar är Erika numera också professor i glasdesign vid Linnéuniversitetet. Där arbetar hon med utbildning, forskning och regional samverkan. Hennes forskningsområden är måltidens materialitet och kultur och glasets hållbara utveckling.

– Glas och serviser har varit mitt huvudsakliga designuppdrag i nära fyra decennier. Under den tiden har jag samlat på mig en hel del erfarenhet. Idag vet jag var millimetrarna ska sitta. Efter en tids designarbete började jag intressera mig för glasets roll i helheten. Sedan dess har jag haft fokus på hur glaset bidrar till mötet mellan mat och dryck. Vinglaset är en viktig aktör i en pjäs och en del av måltidsupplevelsen, säger hon.

Som formgivare av vinglas har Erika en särskild känsla för relationen mellan form och funktion. Utgångspunkten är alltid användaren. Den som dricker vinet. För hennes arbete är det stor skillnad om hon ska formge ett nytt glas för vinkonnässörer eller en bredare publik. Det kräver ett visst mått av anpassning:

– Det finns några grundparametrar när det gäller formgivningen av ett vinglas; tulpanformen, öppningen på glaset, tunnheten och höjden. Min ambition är att glaset ska bidra till en bättre smak- och doftupplevelse. Ibland behöver jag gå bort lite från det optimala för att glaset ska få en intressant form, men glasets uttryck måste alltid stämma överens med mottagarens persona.

Glasserien Intermezzo

En av Erikas serier för Orrefors är More. Det är ett enkelt, stilrent och personligt glas som är lätt att använda och diska. Det är inte alla vackra vinglas som har sådan funktionalitet. Till att börja med var More tänkt som en kort serie. Ett glas för champagne och ett för både vitt och rött vin.

– Vi ville rikta oss till en yngre och bredare målgrupp och att glasen skulle utstråla "allt får vara med"-känsla. More blev väl mottagen. Sedan tog vi successivt fram fler glas och servisen växte och utvecklades i takt med hur vi dricker idag. Ölglasen i serien More är ett exempel på det. Finglas för öl var ingen storsäljare för tio år sedan, men när hantverket kring öl blev populärt och mikrobryggerier fick en renässans fanns det plötsligt behov av ölglas med stil och finess.

Glas ur serien Difference

Den enkla, rena formen går som en röd tråd genom bruksglasen som Erika formger. Samarbetet och mötet med de skickliga glashantverkarna har alltid varit viktigt för henne. En av Erikas favoritserier är Difference. Den servisen är lite mer extrem i sitt uttryck, enligt henne. Serien kom 2002 och var medvetet och metodiskt skapad för att förhöja upplevelsen av drycken. I samarbete med vinexperten Bengt Göran Kronstam fick glasen form som skulle passa respektive drycks karaktär. Därför finns det till exempel två glas för vitt vin; ett för det fruktiga vinet och ett för att de krispiga vita vinerna ska komma till sin rätt.

– Förutom en elegant slipning och monogrammet dekorerade jag glasen med en inspiration av rimfrost, eftersom de förlovade sig en vinterdag på Drottningholm. Under processen bestämdes det att Orrefors skulle ta fram en serie för konsumentmarknaden. Det blev Divine, samma modeller men med en något förenklad dekor.

Erika Lagerbielke med glas ur bröllopsserien

Formgivarens drivkraft är att ta fram glas som är vackra och lyfter måltidsupplevelsen. Varje glas och servis har sin egen karaktär. Erika gillar More och Difference, men något särskilt för henne är servisen som var upprinnelsen till Divine:

– På uppdrag av Sveriges riksdag och regering formgav jag en lysningsgåva till Kronprinsessparet Victoria och Daniel i samband med deras bröllop 2010. Jag kallar serien Bröllopsserien. Det var ett hedersuppdrag som jag är mycket stolt över att jag fick. Allt skulle ske i hemlighet. Erika valde att göra en modern servis till ett modernt ungt par. Elegant och sparsmakad. Erika tog till vara allt hon kunde om glasdesign och glastillverkning. Det goda hantverket var basen och glasen togs fram i samarbete med Orrefors och gjordes på glasbruket i Småland. Hon ville också ge servisen en helt personlig prägling, något som var speciellt för Victoria och Daniel.

Efter ett långt liv som formgivare av glas finns det alltid nya projekt att ta tag i. Glasriket har vaknat till liv igen. Det var i Småland allt började och det är där nya glas planeras inför framtiden, men ingenting är klart än.

– Det var som att komma till ett växthus när jag kom till Orrefors som ung formgivare på 1980-talet. Det var en inspirerande tid. Jag blev en del av en kedja av mer än hundra års hantverkskunskap och tradition. Det fanns mycket att luta sig emot. Samtidigt fick jag stå på mig och tillföra mitt sätt att se på glasformgivning.

Och det har Erika gjort genom åren. I hennes formgivning finns en självklar balans mellan form och funktion. Profilen är enkel och sparsmakad, men samtidigt tydlig, talande och personlig. Det märks när man ser Erikas glas på rad. Då blir linjen av lågmäldhet till starka utropstecken i sin tid.

Text: Anders Ström, Vin & Bar