Rembrandt och Faustinofamiljen.
Totte Wiberg förklarar sambandet mellan Faustino och Rembrandt i sin bok Konsten i vinets värld.
Läs mer »På Galleri Mejan har Malin sin examensutställning ”Magen", en flirt med historiska stilleben men där bilder från Internet stått som förlagor till tavlorna.
Konstnären Malin Molin målar mat. I utställningen ”Magen” visar hon tavlor med matstilleben i modern tappning där bilder från internet har stått som förlagor. Drömmen är att göra någon form av restaurangarbete, för att komma ännu närmre maten.
folk o folk träffar konstnären Malin Molin på Galleri Mejan på Skeppsholmen i Stockholm, där hon har sin examensutställning för programmet i fri konst vid Kungliga Konsthögskolan. Utställningen har hon gett namnet ”Magen”.
– Jag tror att de flesta som använder sig av internet tittar väldigt mycket på bilder av just mat. Det ser ofta vackert och gott ut och man kanske känner sig hungrig eller sugen på det bilden förställer, trots att det bara är ett foto man tittar på. För mig är det spännande att undersöka vad som händer om man målar dom här digitala bilderna och liksom återinför dem i den fysiska verkligheten. Reagerar kroppen lika starkt på en målad bild? säger Malin.
Referensbilderna har hon hittat på Instagram, iStock Photo och liknande.
– Jag tror att de flesta som använder sig av Internet tittar väldigt mycket på bilder på just mat. Jag har tagit bort den fysiska dimensionen och utgår från den digitala för att se vad som händer.
– Jag alltid har varit matintresserad men det är först på senare tid som jag har infört det intresset i min konst på grund av min nyfikenhet på stillebenmåleri. Det är en flirt med konsthistorien. Jag tittat mycket på västerländskt 1600-talsmåleri och gamla matstilleben och funderat på hur det ser ut i dag. Man kan se att den traditionen lever vidare mycket i dagens fotografi, men måleriet har tagit en annan väg.
Det är något fascinerande svulstigt, nästan lite groteskt över Malin Molins målningar, samtidigt som de är tilltalande och vackra.
– Min tes är att när du tittar på de här bilderna, även om de är en bit bort, så reagerar du fysiskt på dem. Den känslan vill jag plocka fram.
Hon målar stora verk i olja och använder sig av starka färger: lila, rött, rosa, stark grönt och så vidare.
– Med färger får man uppmärksamhet. Det kan också ge en känsla av att man får för mycket – att man måste värja sig, säger hon och skrattar.
– Jag brukar säga att det är femtio procents ren njutning av att titta på mina bilder, men också att det finns ett överdåd så att man efter ett tag blir mätt. De balanserar lite mellan njutning och äckel, tänker jag mig. Och det är också min upplevelse av hur det är att vara en individ på Internet.
Hon syftar på att nätet ibland kan bestå av en osalig blandning bilder av saker som egentligen inte hör ihop.
– Du kan se ett fotografi på någon fin maträtt eller råvara, som till exempel ett ostron, som ligger bredvid en hamburgare eller kanske marshmallows.
Målningarna visar ofta skaldjur eller andra produkter från havet – influenser från uppväxten i Göteborg.
– Drömmen vore att göra någon typ av restaurangsamarbete – att få komma ännu närmre maten och presentera målningarna i samband med den. Kanske till och med presentera maten ovanpå en målning. Det hade jag tyckt varit helt fantastiskt, säger hon på klingande göteborgska.
Att Malin Molin skulle bli konstnär var inte helt självklart. Hon var över lag ganska duktig i skolan och hade tänkt att läsa vidare inom försäljning och marknadsföring.
– Men jag hade en livskris när jag var tjugotvå. Jag började att måla nästan maniskt och insåg att det är det här som jag måste göra. Det kom från djupet av mig själv.
Strax efteråt började hon sin utbildning och tar nu alltså sin masterexamen vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Första året studerade hon i London, men kärleken tog henne tillbaka till Sverige.
– Jag älskar självständigheten i att vara konstnär, men det är också det som är svårigheten – att det är så öppet och fritt. Det är roligt när man når ut, säger hon och sveper med handen mot konstverken i utställningslokalen som för att visa att det är det här hon menar.
– Utan att någon ser det man gör är det inte meningsfullt, avslutar Malin Molin.
/Foto: Julia Westerberg
Namn: Malin Molin
Ålder: 31 år
Yrke: Konstnär
Utbildning: Chelsea College of Arts, London; Dômen Konstskola, Göteborg och Femåriga Kandidat och Masterprogrammet i Fri konst vid Kungl. Konsthögskolan
Utställningar: Galleri 54, Göteborg; Marabouparkens konsthall, Sundbyberg och Galleri Mejan, Stockholm
Aktuell med: Utställning på Galleri Duerr i samband med Stockholm Gallery Weekend 14–15 november. Hennes verk finns representerade i flertalet privata samlingar.
Instagram: @malinflux
Totte Wiberg förklarar sambandet mellan Faustino och Rembrandt i sin bok Konsten i vinets värld.
Läs mer »I samarbete med restaurangen på Nationalmuseum lanserar O.P. Anderson en speciellt framtagen snaps med björk.
Läs mer »