CHILL OUT inför 100% rPET.
CHILL OUT växlar upp sina gröna ambitioner och blir nu ett av de första vinvarumärkena i Europa att införa rPET i hela sortimentet - flaskor av 100% återvunnen plast.
Läs mer »Att vinet är ekologiskt är förstås viktigt, men visste du att en bag-in-box har 90 % lägre klimatavtryck än glasflaskor? Tänk lätt och återvinningsbart.
När det handlar om att välja vin ur ett miljövänligt perspektiv spelar naturligtvis odlingsförhållanden och produktionsprocessen en stor roll. Men det är inte den enda faktorn som påverkar miljön. Medvetna konsumenter kan också göra stor skillnad genom att välja klimatsmarta förpackningar.
I en undersökning från 2018 utförd av Gaia Consulting på uppdrag av Alko, den finska motsvarigheten till Systembolaget, kartlade man olika vinförpackningars klimatavtryck. De kom fram till en enkel grundregel: ”ju lättare och mer återvinningsbar en förpackning är, desto mindre är dess klimatpåverkan.”
Undersökningen visade att Bag-in-box är den mest klimatsmarta förpackningen med 90 procents mindre koldioxidavtryck än den klassiska glasflaskans, vilket hamnar i botten.
Även PET-flaskan är ett bättre miljöval än glas. Den kräver mindre energi vid framställningen och återvinns enkelt. Dessutom väger den mindre och är därför både enklare och mindre resurskrävande att frakta. Precis som läsk och vatten i PET-flaska, så påverkas vinets smak inte av förpackningen.
I dag pratas det om plast som slängs i naturen och som smutsar ner våra hav som en av de stora miljöbovarna. Men detta handlar framför allt om andra länder än Sverige. Faktum är att PET-vinflaskan både går att panta och är helt återvinningsbar. Enligt Statistiska centralbyrån (2019) återvann svenskarna 84 procent av alla PET- och pantburkar som kom ut på marknaden. Och de flaskor som inte återvinns hamnar främst bland sopor och går då till energiåtervinning.
CHILL OUT är en uppskattad och modern vinserie som erbjuder en stor variation av kvalitetsviner från noggrant utvalda vingårdar runt om i världen. Men vinvarumärket erbjuder inte bara omtyckta viner – de har sedan start varit framstående i sitt hållbarhetsarbete och satsat på innovationer med minsta möjliga klimatavtryck.
CHILL OUT lanserades 2002 som ett Bag-in-box-vin. Det var ett av de första vinvarumärkena på marknaden med den här klimatvänliga förpackningen.
Under 2010 bytte CHILL OUT ut glasflaskor mot PET-flaskor som är 100 procent återvinningsbara och ingår i pantsystemet. Bara i Sverige sparades nästan 200 ton koldioxid under de senaste 12 månaderna genom att sälja CHILL OUT-vin i PET i stället för traditionella glasflaskor, baserat på siffror från Alkos undersökning.
CHILL OUTs hållbarhetsarbete är en ständigt pågående process och strävan efter allt bättre och klimatsmartare alternativ upphör aldrig. Redan nästa år kan vi förvänta oss stora förpackningsinnovationer.
CHILL OUT växlar upp sina gröna ambitioner och blir nu ett av de första vinvarumärkena i Europa att införa rPET i hela sortimentet - flaskor av 100% återvunnen plast.
Läs mer »Är glas eller plast bäst, får vinet sämre smak av att buteljeras på PET-flaska och spelar egentligen miljömärkningen någon roll?
Läs mer »