Res med tåg genom Europa – expertens bästa tips

"Ta det lugnt, stressa inte och njut av resan. För den är underbar i sig", säger Marko T. Wramén. Han och hustrun Anna W Thorbjörnsson är resejournalister och har tillsammans åkt kors och tvärs igenom Europa med tåg och skrivit två böcker i ämnet.

­­Marko T Wramén och Anna W Thorbjörnsson på tåg.

Som resejournalister har ­­Marko Wramén och Anna W Thorbjörnsson rest massor och under årens lopp har det blivit en hel del flygresor. Men precis som alla andra har de blivit mer klimatmedvetna och allt oftare valt tåget i stället.

– Vi har inte hoppat på skamtåget när det gäller flyg. Vi är lustdrivna och tycker att det ska vara roligt och fantastiskt att resa. Men kan vi som journalister inspirera människor till en rolig och lite grönare semester är vi jätteglada. Vi vill hellre uppmuntra än att folk ska skämmas över sina semestrar. Vår bok gör detta enklare, säger han.

Massor av tips och råd för att resa med tåg

Sammanlagt har paret skrivit fyra böcker om tågresande. I mars släpptes den senaste, ”Nya med tåg genom Europa”, vilken är en utökad och reviderad version av deras bok från 2019.

– Vi skrev den första när tågboomen kom, vilken blev en bibel för många. Att satsa på ännu mer tåg blev ett favoritjobb för oss, så nu har vi gett ut en helt omgjord, andra version.

Boken inleder med en rad praktiska tips inför resan. Där får du råd om alltifrån packning, planering av resrutter och att boka biljetter till olika typer av tåg. Därefter ger författarna tips på en lång rad olika resmål och rutter. Hur du tar dig dit, trevliga stopp på vägen och förslag på sevärdheter, ställen att bo eller äta på samt annat smått och gott. Ska du ut och resa med tåg i sommar är det här en bok som är väl värd att investera i. Du slipper dagar av egen research eftersom Anna och Marko redan har gjort en hel del av arbetet åt dig.

Att åka tåg till Europa har rykte om sig att vara både krångligt och dyrt, vad tänker du om det?

– Det har varit lite krångligare att åka tåg, särskilt om man är ovan eller kommer från charterhållet och brukar köpa ett färdigt paket.

Han förklarar att järnvägarna inte har genomgått internationalisering på samma sätt som flyget. Tågbolagen är ofta både statliga och nationella. Dessutom är branschen gammal. Tågen kom på 1800-talet och på den tiden tänkte man inte internationellt på samma sätt som nu. Då hade folk inte heller så bråttom.

Därför skiljer sig både spårvidder, de elektriska systemen samt signalsystemen ibland i olika länder. Inom flyget är engelskan standard, medan lokförarna måste prata varje lands språk för att få köra där.

– Det gamla arvet gör att mycket blir mer omständligt, men det är på väg att bli bättre. Det finns en massa genvägar att ta, och det är där som vi hjälper till, säger han och syftar på boken.

­­Marko T Wramén och Anna W Thorbjörnsson.
­­Marko T. Wramén och Anna W. Thorbjörnsson har rest mycket med tåg genom Europa, även med barn.

Flyget är inte alltid billigare än tåget

När det gäller kostnaden svarar han ungefär: ”Det beror på.” Jämfört med en enda Ryanair-biljett är tåget dyrare. Men om det är en familj med barn som ska resa kan det se annorlunda ut. Det mesta av barnrabatten på flyget försvinner när barnen fyller två. Med tåg kan de ofta åka rabatterat tills de blir tio, elva eller tolv år. Med Interrail kan dessutom en vuxen person ta med sig två barn under tolv helt gratis.

– Sedan får man tänka på vad man får för pengarna. I Ryanair-fallet ligger flygplatserna ofta utanför städernas centrum, med allt vad det innebär i form av kostnader och krångel att ta sig dit. Dessutom ska man köa och trängas innan man är på planet för att sedan sitta som packade sardiner, säger han och fortsätter:

– Tåg går från centrum till centrum. Du har massor av utrymme, inte ens i första klass har du så mycket plats på flyget. Det finns stora fönster där landskapet rullar förbi i maklig takt utanför och du ser massor av spännande saker. Du kan sträcka på dig och gå en runda, och barnen slipper sitta helt still. I vissa länder finns det dessutom lekvagnar, ibland till och med en lekledare.

Han menar att man måste se det som att tåg är ett annat sätt att resa på. Det tar lite längre tid, men det är en del av tjusningen. Dessutom stannar tågen även i mindre städer och byar.

– Ta det pö om pö och kliv av tåget ibland och ta nästa. Särskilt om du åker med barn.

Interrail eller vanlig tågbiljett?

Marko berättar att det är inte självklart att det är billigare med Interrail än att lösa vanlig biljett. Ska du åka till resmålet tur och retur är det ofta bättre att lösa vanlig biljett, om det inte finns barn med i bilden (se ovan). I länder som Italien och Tjeckien är enstaka tågbiljetter billiga även om du vill flacka runt. Ska du åka långa sträckor i Frankrike kan det vara svårt att få plats på de bekväma snabbtågen om du reser med Interrail, eftersom kvoterna för dessa är små. I Tyskland kan man åka fritt i en hel månad på allt utom snabbtåg för 49 euro.

– Tågluffarkort har fördelen att det ger en frihetskänsla. Om du inte ska ta snabbtåg behöver du i regel ingen platsbiljett, vilket annars ofta är ett krav. Fast inte i Tyskland. Ska du sova i liggvagn på nattågen behöver du biljett. Och så vidare, boken är mycket behjälplig för att ta sig fram i biljettdjungeln.

Marko råder dessutom resenären att ha några timmars extra tid vid tågbyten. Det är inte bara i Sverige som det förekommer förseningar. Om det sedan blir tid över är det enkelt att hitta på något kul i närheten av stationen såsom att gå på museum eller äta lunch på en mysig restaurang.

Är det något land som man bör undvika?

– Balkan. Det går att åka lokalt på en del sträckor, men det är det mest turister som gör. Lokalbefolkningen tar bussen eftersom det går snabbare. De tåg som finns är smutsiga, går långsamt och underhållet är eftersatt – det är helt enkelt ingen tågregion.

Innan vi avslutar intervju vill Marko återigen trycka på att inte stressa.

– Ta det lugnt, stressa inte och njut av själva resan, för den är underbar i sig. Och jag och Anna har ett bra ledord: När du reser med tåg så reser du värdigt.

Boken "Med tåg genom Europa".
Boken "Med tåg genom Europa".

Fakta

  • Aktuell bok: "Nya Med tåg genom Europa – elva rutter och 650 tips".

  • Författare: ­­Marko T. Wramén och Anna W. Thorbjörnsson.

  • Förlag: Polaris Fakta.