O.P. Anderson lär amerikanska bartenders om hantverksmässigt tillverkad akvavit.

Under det senaste decenniet har välgjorda cocktails fått ett otroligt uppsving, och för craft cocktails är få saker hetare just nu än akvavit.

O.P. Anderson on tour i USA

Under det senaste decenniet har välgjorda cocktails fått ett otroligt uppsving, och för craft cocktails är få saker hetare just nu än akvavit – ofta som en direkt ersättare av gin. En anledning att ta med sig bartenders från världens för närvarande 32:a bästa bar ”Tjoget”, och åka ut i världen och missionera med en eventturné.

O.P. Anderson Aquavit är en kryddig, hantverksmässigt skapad och fatlagrad sprit – som är perfekt för smakrika upplevelser med komplexa komponenter och kaxiga smaktoner. Amerikanska bartenders är ju – precis som här hemma i Sverige – alltid intresserade av det nya, det som sticker ut och är oväntat. Något som är äkta och helst hantverksmässigt tillverkat. Och bakom en perfekt cocktail bör det alltid finnas en story. Och ibland är det där ”nya” nämligen något 128 år gammalt. 

– Vi har haft samma recept sedan 1891, och är därmed inte bara Sveriges populäraste, utan också absolut äldsta akvavit. Orginalet helt enkelt, med en lång och gedigen story med mycket passion och hantverk i ryggen, säger Jonas Odland, Aquavit Master Blender för O.P. Anderson.

– Vår akvavit har varit med om mycket, och sett mycket förändringar i världen runtomkring. Men det enda kring vår produkt som vi har förändrat är att vi höjt våra kvalitetskrav, till exempel genom att vi numera använder 100 % ekologiska råvaror. Dessutom har den nu börjat ses som mer än en snaps och  fått ta plats bredvid såväl gin och vodka som whisky och rom, som en fantastisk cocktailingrediens, berättar Jonas.

O.P. Anderson on tour i USA

Ett stort fokus på eventturnén är att inte bara ha en fest utan att ge en varumärkes- och produktupplevelse som involverar alla sinnen. Att förstå att akvavit är mer än att bara tillsätta kryddor till alkohol. Det är en process med kryddurval, del-destillationer, blending och lagring – precis som om det var whisky, rom eller cognac. Den processen har bartenders och branschfolk fått ta del av i samband med eventen – som ett destilleribesök i popup-format. 

Eventkonceptet ”The Original Swedish Aquavit on Tour” har hittills fått svårimponerade barproffs på ”Tales of the Cocktail”-konferensen i New Orleans att sjunga ”Hell and gore” för fulla halsar på Bourbon Street, såväl som att återhämta sig dagen efter Bar Convent Brooklyns finalkväll med en ”West Coast snapper” – en akvavitvariant på brunchklassikern Bloody Mary. 

– Intresset har ökat med en väldig fart i USA de senaste åren. Många lokala destillerier över hela landet producerar akvavit, även om de kanske inte alla gånger följer de regler som krävs här i Norden. Det är väldigt kul att se att de, precis som vi, uppskattar anrika varumärken och hantverkshistoria.” berättar Oskar Johansson, Brand Ambassador för O.P. Anderson.  

Turnén kommer att fortsätta sin resa under hösten, närmast med ett antal nedslag runtom i Norden.

O.P. Anderson, 700ml

299,00 kr


O.P. Anderson har en fyllig och balanserad kryddighet med tydlig smak av kummin och inslag av anis och fänkål.

Förutom att den är perfekt i cocktails så passar akvaviten utmärkt att servera till förrätter med löjrom, rökt lax, skaldjur, din favoritsill eller till lagrad ost.