Möt Martin "Miss Inga" Johansson - nu även designer.

Kreativ chef på restaurangkoncernen Familjen Ahlbom, dragshowstjärna, komiker, sångare och nu aktuell som designer av sommarens Ltd ed av True Colours Cava.

Miss Inga

Martin ”Miss Inga” Johansson är mångsysslare. Han är kreativ chef på restaurangkoncernen Familjen Ahlbom, dragshowstjärna, komiker, musikartist och numera kan han även titulera sig designer. Det är han som står bakom mönstret på sommarens limiterade utgåva av True Colours Cava. Årets version är en djärv, färgsprakande flaska i läckert ormskinnsmönster. Men vem är Martin, eller Miss Inga?

Till vardags arbetar Martin Johansson som kreativ chef för Familjen Ahlbom, en av Stockholms största krogkoncerner. Men att kalla det vardag när det egentligen handlar om fest är kanske lite missvisande. De senaste tre åren har han arbetat med det kreativa innehållet i alla koncernens verksamheter, oavsett om det handlar om restaurang eller nattklubb. 

– Från början var det tänkt att jag bara skulle arbeta dagtid. Men det blev inte så. Det fanns en lokal vid Tolv (nöjescentret i anslutning till Tele 2 Arena, reds anmärkn) som jag ville förverkliga och göra något kul med.

Han startade nattklubben Club Backdoor, och det blev fullt drag redan från början.

– På kort tid blev den en av de mest omtalade gayklubbarna, både här och internationellt. Vi har också blivit utsedda till årets bästa nattklubb i Sverige och utomlands, berättar han stolt.

Innan jobbet på Ahlboms återfanns han bakom Södra Teatern och var med och gjorde om den från en statligt finansierad verksamhet till en populär, lönsam nattklubb och bar. 

Miss Inga är den som vågar

För många är Martin mer känd som dragqueen-stjärnan Miss Inga, och har synts i vimlet samt på scener runt om i landet och världen. På senare år har han framför allt gjort stor succé med föreställningen ”It’s Motherf***ing Teatime”. Det är en skruvad krogshow där bingo står i centrum. Men publiken får uppleva allt annat än den typen av bingo som vi är vana att se pensionärerna spela i PRO:s lokaler. Här är det rappt, färgsprakande och snuskigt, och publiken bjuds dessutom på lite naket. Efter att ha sett showen utnämnde Adam Alsing Miss Inga till Sveriges svar på den världsberömda brittiske komikern Ricky Gervais.

– Från början var det tänkt att jag skulle ha gjort två föreställningar. Men den fick så bra kritik att det blev hundra - för utsålda hus - på Södra Teatern.  

Han förklarar att det ibland är befriande att ha ett alter-ego som Miss Inga, som kan sticka ut och provocera.

– Miss Inga är den mer mediala och tokiga. Hon säger saker som jag aldrig skulle våga som Martin. I krogshowen är jag rätt hård, det är ”roast”. Martin är mer kontorsnissen som tar lite kreativa, bra beslut, förklarar han.

I vår skulle han ha haft varit premiär på Cirkus med en ny show. Det var utsålda hus, men allt fick ställas in på grund av corona. Nytt premiärdatum är satt till den 29 augusti, och alla håller nu tummarna för att virusets framfart inte ska sätta stopp igen. 

Fotomodell och sångerska

Det hela började redan 1996. Då arbetade Martin som fotomodell och fick ett erbjudande att göra ett jobb för Ralph Lauren där han skulle vara androgyn.

– Efteråt satte min karriär igång. Miss Inga har tagit mig runt i stora delar av världen som modell. 

Han släppte även en singel med Mange Schmidt – världens första heterosexuella rapartist som släppt en låt med en dragqueen. Tillsammans med Dominika Peczynski och La Camilla startade han bandet Happy Hoes, och släppte även då en singel.

– För några år sedan blev vi tillfrågade om att vara med i Mello. Men det blev inte så, och det ska vi nog alla vara glada för, säger han och skrattar.

True Colours Cava by Miss Inga

Ormskinn med edge

Nu är Martin aktuell som designer. Han står bakom årets mönster på en limiterad upplaga av den omtyckta True Colours Cava. 

– Det är jättekul att få arbeta med en befintlig produkt som är så populär. Dels är den jättegod, dels står den för bra värderingar. Och eftersom 1 krona går till Regnbågsfonden gör den också nytta. 

Regnbågsfonden är ett välgörenhetsprojekt som arbetar för mänskliga rättigheter och stöttar organisationer och individer i de delar av världen där regnbågspersoner förföljs på grund av sin sexuella läggning.

Martins design skiljer sig en hel del från förra årets flaska. Då var den smyckad med läckra blomstergirlander signerade klädskaparen Camilla Thulin. I år är det ett utmanande ormskinn som pryder flaskan.

– Det är en ära att få komma efter Camilla Thulin, som dessutom gör många av mina scenkostymer.

Men det höll på att gå fel.

– Jag missuppfattade först designprocessen och trodde att det här skulle bli en limited edition bredvid den vanliga regnbågsflaskan. Så jag gjorde den helt i svart, säger han roat. 

Men misstaget blev inte långvarigt. Snabbt tänkte han om och arbetade fram den idé som nu finns på flaskan. 

– Jag ville att den skulle bli lite mer edgy än tidigare år och gjorde den därför som ett ”snake skin” med nästan som de vanliga regnbågsfärgerna, fast dessa går i neon. 

Det finns en djupare tanke bakom att det blev just ett ormskinn, förutom att det är coolt och snyggt.

– Den har också ett politiskt budskap: Man får inte ta alla människor för givet – vi har en förmåga att ömsa skinn och det kan dölja sig någon annan än det man ser bakom ytan.

Redaktionens kommentar: Produkten säljs inte längre.