10 färgglada drinkar.
Här hittar du 10 färgglada drinkar som är en fröjd för både öga och mun.
Läs mer »folk o folk har pratat med några av de nominerade till tävlingen Fast Food Awards.
Fast Food har under de senaste åren fått ett stort uppsving. Numera hittar vi både vällagade rätter och nya spännande koncept i genren. Några av de mest intressanta syns i Fast Food Awards, en årlig branschtävling där kreativa och ansvarsfulla initiativ och lönsam utveckling lyfts fram och premieras. folk o folk har pratat med tre av de nominerade företagen till Fast Food Awards, som alla har gemensamt att de vill påverka den negativa klimatutvecklingen.
Taku-Taku är Sveriges första snabbmatskedja med enbart veganmat. Den startade i maj 2017 av kocken och entreprenören Sebastian Schauermann. I fjol tog han hem sin första titel i Fast Food Awards som ”Årets Fast Casual”. I år är han nominerad igen i kategorin ”Årets Hjärta”.
– Idén föddes ur klimatångest och viljan att skapa ett mer hållbart alternativ än ett köttkoncept, förklarar Sebastian Schauermann och tillägger:
– Målet var att påverka så lite som möjligt, men alla måste ju ändå äta. Kan jag få folk att minska köttkonsumtionen så har jag bidrag till något.
Mindre än två år efter starten serverar Sebastian och hans medarbetare cirka 200 000 portioner om året på två till tre enheter. Hans veganska rätter har blivit populära bland såväl veganer som köttätare. Antalet restauranger har varierat lite upp och ned, beroende på att han försöker hitta platser där det rör sig mycket folk. Än så länge är detta bara början.
– Kan man skala upp Taku-Taku till hundratals enheter runt om i världen kan det verkligen göra skillnad. Jag vill att det ska bli globalt, säger han entusiastiskt.
För att lyckas växa kommer Sebastian att arbeta med franchise – en vision som funnits med redan från start.
– Min tanke var att börja med några få enheter och få snurr på dem och se att det hela fungerade, och sedan öppna upp för andra som vill starta enheter på runt om i Sverige och i världen.
I dag hittar du Taku-Taku i Hötorgshallen i City och i Teatern på Söder i Stockholm. Alla rätter är som sagt veganska och med smaker som inspirerats från olika kulturer.
– Jag har tagit det bästa från streetfood i världen och gjort det till popmusik, svarar han vid frågan på vilken typ av mat Taku-Taku serverar.
På menyn hittar du rätter med spännande namn som Bangra tacos, Yum buns, Ssäm och Temple Bowls med olika fyllningar som chili, bulgogi, tika eller paneng.
– Jag vill att det ska vara som en lättsmält melodi, säger han och syftar på både smaken och de fantasifulla namnen på rätterna.
Filip Lundin är en person med mycket energi och stort engagemang för ett mer hållbart samhälle. Vid en längre vistelse i Indien lärde han sig vikten av att ta tillvara på alla råvaror vid matlagning. Hemma igen började han studera på Handelshögskolan i Stockholm och kom då på idén till Sopköket. Filip ville göra skillnad, både när det gäller miljö och att värna om människor. Sopköket är nominerad i Fast Food Awards kategori ”Årets Briljanta idè”.
Sopkökets idé är att tillvarata på svinn från livsmedelsbutiker. De lagar mat på råvaror som butikerna annars skulle kasta och serverar den i sin restaurang i Söderhallarna i Stockholm eller vid något av sina cateringuppdrag.
– De varor vi får är det egentligen inget fel på. Om kunden betalar kilopris för till exempel äpplen, vill de bara ha fina. Finns det ett jack i eller någon liten färgförändring i frukten går den inte att sälja. Men vi kan laga jättegod mat på den, säger Filip Lundin, ägare och grundare till Sopköket.
Likadant kan det vara med en äggkartong där ett ägg har gått sönder men det finns fem hela kvar, eller apelsiner där nätet är trasigt. Kött där datumet precis har gått ut är oftast fortfarande bra och ibland till och med bättre.
– Vi får allt kött nedfryst och spar det tills vi har så stor mängd att vi kan tillaga en gryta, säger Filip och förklarar att det också ger möjlighet att planera menyerna en vecka i förväg.
Cateringbranschen dras ofta med mycket svinn, men det problemet har Sopköket löst.
– Måltider som blir över vid de större uppdragen skänker vi till Filadelfiakyrkans härbärge. Vid mindre event brukar vi tillhandahålla matlådor så att gästerna kan ta hem doggy bags. Det har varit mycket uppskattat och gör att även familjen hemma, som får äta av vår mat, blir medvetna av hur vi på Sopköket tänker, säger han.
Sopkökets sociala engagemang rör inte bara maten. Köksutrustningen köper de second hand eller från utgående lager. Personalen är ofta nyanlända eller långtidsarbetslösa kvinnor som kommer från länder med stark matkultur och en vana av att tillvarata hela råvaran.
Hur ser framtiden ut? Har du planer på expansion?
– Vi vill skala upp och öppna fler Sopkök så att vi får större "social impact". Vinnova har stöttat oss ekonomiskt för att utveckla ett franchisekoncept, vilket vi har jobbat med sedan i maj förra året. I vår restaurang i Söderhallarna håller vi på att finslipa och optimera konceptet för att så småningom sprida det på en bredare front, säger Filip entusiastiskt.
Innan vi avslutar samtalet berättar han att han även har en tanke att på sikt kunna leverera tillbaka maten till butikerna, då i form av färdiga rätter såsom fryst äppelpaj, grytor och soppor.
Under en vistelse i Australien föddes idén bakom Green Fries, som nu också blivit nominerade i Fast Food Awards. Barndomsvännerna Fritjof Torstensson och Simon Karlsson satt och åt hamburgare med pommes frites och konstaterade att de sistnämnda var extra goda. Fritjof, som var utbildad murare, frågade Simon som är kock om man skulle kunna göra likadana själv och fick till svar: ”Det går att göra dem ännu bättre!”
Ett frö till ett framgångsrikt koncept var fött. När de kom hem började de snickra på idén. De provsmakade och testade massor av olika sorters potatis för att hitta den absolut bästa. De fanns hos en bonde i närheten av Hässleholm, där tillverkningen sker. Entreprenörerna skaffade en foodtruck och 2016 började de att åka runt på festivaler samt matmarknader och sälja sina pommes frites.
Green Fries affärsidé är att sälja Sveriges godaste pommes frites gjorda på ekologiskt närodlad potatis. Till dem serveras hemmagjorda dippsåser gjorda från grunden samt egengjorda kryddmixer. I år deltar de i Fast Food Awards i klassen ”Årets Ekoboost”.
– Framgången ligger i råvaran. Det är stor skillnad mellan olika sorters potatis. Tillvägagångssättet har också stor betydelse – formen på pommesen, hur vi förkokar, förfriterar, kyler och fryser. Allt detta påverkar slutresultatet, säger Fritjof, men vill inte avslöja några detaljer.
Till den friterade potatisen väljer kunden salt smaksatt med exempelvis rosmarin eller timjan, som Fritjof och Simon odlat själva, samt hemlagade dippsåser med till exempel kantarell, tryffel eller timjan som smak.
Ryktet om den goda pommesen spred sig i Skåne och Fritjof och Simon fick frågor från restauranger i trakten om de inte kunde sälja sina produkter till dem. I dag finns Green Fries på menyerna på flera krogar i Malmö och i Köpenhamn.
– Det känns som att fler och fler restauranger satsar på helheten och inte bara att köttet ska ha bra kvalitet, säger Simon.
Nyligen slöt företaget dessutom avtal med de två stora restauranggrossisterna Grönsakshallen Sorunda samt Färskvaruhallen Syd, vilket innebär att de har börjat att sprida sina hållbara pommes frites i resten av Sverige.
– Det finns mer stora saker på gång, men det får vi berätta om senare, avslutar Simon hemlighetsfullt.
Här hittar du 10 färgglada drinkar som är en fröjd för både öga och mun.
Läs mer »Med sin uppfriskande karaktär och angenäma alkoholhalt passar sangrian utmärkt till stundande picknickar i det gröna.
Läs mer »Hur kan man bli en klimatsmart konsument när det kommer till dryck? Vi ger några tips som hjälper dig att välja rätt!
Läs mer »