CAMP Sparkling - fransk bubbelnyhet i klimatsmart burk.

Här kommer en nyhet bland de mousserande vinerna på Systembolaget - CAMP Sparkling. Ett friskt bubbel från Frankrike som säljs på klimatsmart aluminiumburk.

CAMP Sparkling - nyhet på burk.

Burk som förpackning för vin är ett fenomen som började i USA och Storbritannien, men som har spridit sig och nu är en växande trend i Europa och även i Sverige. En trend som är här för att stanna.

I takt med att trenden växer och allt fler producenter tappar sina viner på burk så ökar dessutom kvaliteten på vinerna. Burken för just CAMP Sparkling är gjord av återvunnet material, som du kan panta igen när du är klar med den.

Perfekt bubbel för glampingen

CAMP Sparkling är ett friskt och fruktigt mousserande vin gjort på noga utvalda druvor som skördats under kalla nätter just för att bevara syra och aromer. Maison Idiart är producent, och målet med vinet är att spegla ursprunget - något som bland annat görs genom att tillsätta naturlig jäst för jäsningen. Till sist tillförs en perfekt mängd kolsyra som ger fräschör och balans.

Doften i CAMP Sparkling för tankarna till gula päron, gröna äpplen, citrus och fläder. Doften återspeglas i smaken, där vi dessutom finner grapefrukt och röda krusbär. Högst upp på burken står ”Prêt à porter” - en hint om att vinet är redo att drickas, bara kyla ner och hälla upp i ett glas. Ett uppfriskande och välsmakande alternativ till campingen eller den lyxigare utflykten - eller kanske minglet efter boulmatchen.

Camp Sparkling Brut

33,00 kr


Perfekt för utflykten, picknicken eller campingen! CAMP Sparkling Brut har en fruktig och fräsch doft med inslag av gula päron, gröna äpplen, fläder och citrus. Smaken är frisk och aromatiskt fruktigt med karaktär av päron, gröna äpplen och citrus.

Modern utveckling i vinbranschen

Burken har fått en design som ska spegla känslan av Frankrike, med himmelsblå bakgrund, den röda bilen och typsnittet på texten som andas retro. Bland alla fördelar med aluminiumburk framför klassisk glasflaska är den bland annat lättare till vikten, lättare att packa och går inte sönder lika lätt som glas. Den går dessutom snabbt att kyla ner, och släpper inte in ljus vilket gör att vinet håller längre. Även för konsumenten finns praktiska fördelar då burken lätt packas ner i väskan och tas med som den är, utan att väga mycket eller ta stor plats.

- Att kunna erbjuda ett gott bubbel i en klimatsmart burk känns både inspirerande och modernt då visionen är en dryckesbransch utan klimatpåverkan. Förpackningen med sin praktiska volym à 200 ml går dessutom snabbt att kyla och är praktisk när man endast vill dricka ett glas, säger Anna Rönnlund, Brand Manager Wine Brands på Anora.