I november blev Göteborg med nytt, läckert hotell. Den populära kedjan ESS Group öppnade Jacy’z Hotel Resort i utkanten av centrum. Spa, två pooler, flera barer och restauranger samt 28 våningar högt.
– Det är nästan som Ellery Beach House, fast på höjden, säger receptionisten i samband med incheckningen.
folk o folk åkte dit för att spana in deras bar, som enligt Bartenders’ Choice Awards är en av Sveriges bästa nya cocktailbarer.
Jag lägger mitt VIP-kort mot displayen utanför hissarna och trycker på siffran 17. Siktet är inställt på JQ’s– den mindre baren på det nyöppnade designhotellet Jacy’z i Göteborg. Dit har bara utvalda gäster tillträde och i kväll har jag stämt möte med barchefen Erik Wennerqvist.
– JQ’s koncept är hämtat ifrån förbudstidens USA där man hade så kallade speakeasys, det vill säga lönnkrogar som bara var tillgängliga för dem som hade access. De som befann sig på någon av dessa barer var tvungna att prata med låg volym så att konstapeln inte hörde att det var fest. Och man fick inte berätta om den för sina vänner, med risk att ryktet skulle spridas och de bli tvungna att stänga, berättar Erik där vi sitter och blickar ut över Göteborg.
Efter förbudstiden dog konceptet ut, men började poppa upp igen i New York runt millennieskiftet. I november öppnade det alltså en bar med speakeasy-stuk i samband med invigningen av det vackra hotellet, som för övrigt är väl värt ett besök, men det är en annan historia. Skillnaden från de ursprungliga speakeasy-barerna är att den här har tillstånd och man behöver inte hålla sitt besök hemligt för vänner och bekanta.
Våningarna 17 och 18 tillhör den mest exklusiva delen av hotellet och hissen stannar endast för dem som har bokat rum här. Dessa gäster får dessutom automatiskt tillgång till den exklusiva baren. Vill man som utomstående ta en drink på JQ’s får man maila barpersonalen innan och fråga om bord.
– Vi för en kort dialog med dem där vi frågar vad de förväntar sig. Vi riktar oss till allmänt dryckesintresserade människor och inte dem som bara är ute efter sprit och groggvirke, säger Erik.
Stort fokus på amerikansk whiskey
Erik hade från början tänkt att bli grafisk formgivare. Direkt efter skolan stack han till London, och när designjobben uteblev fick han tips om att testa baryrket. Han fick jobb direkt på en pub i Soho.
– Jag har alltid älskat människor och att göra folk glada, säger han glatt och berättar att han sedan dess har fortsatt att arbeta med drycker och bar.
Jobbet har tagit honom till Grekland, Karibien samt USA, med några mellanlandningar på olika barer i Göteborg. I New York var han dryckesansvarig på Marcus Samuelsson restaurang Red Rooster i Harlem.
– Det var där jag bytte mitt romintresse, som jag hade fått i Karibien, mot amerikansk whiskey. Jag har skiftat spritintresse utifrån var jag har bott, säger han med ett snett leende.
Eriks intresse för amerikansk whiskey avspeglar sig i utbudet på JQ’s. Baren har en stor samling bourbon i sortimentet och anordnar särskilda provningar för dem som bokar i förväg.
Fyra spritnördar i baren
JQ’s interiör är sofistikerat dekadent. Här samsas mysiga soffgrupper i mustiga jordfärger med barstolar i sammet. I taket hänger spektakulära ljuskronor och bordslamporna är försedda med gigantiska rosa plymer. Bardisken är placerad mitt i rummet och massor av speglar reflekterar ljuset och flaskorna vilket bidrar till det lyxiga intrycket. Tidigare i år var baren nominerad som bästa nykomling i Bartenders’ Choice Awards, Nordens mest prestigefyllda bartävling.
Vad är det som utmärker JQ’s utöver att ni är en speakeasy-bar?
– Det är för att vi är fyra nördar inom sprit som står bakom bardisken. Vi lever för vårt yrke och älskar det vi gör, säger han och syftar på sina kolleger Alexander Lander Larsson, Emil Florentzson samt Daniel Leban.
Förutom ett stort urval av amerikansk whiskey har de en lång aveclista samt är entusiaster även när det gäller agavesprit och rom. Intresset för de två sistnämnda är antagligen en kvarleva från Eriks tid i Karibien.
Under förbudstiden drack man, enligt Erik, en hel del ”stiffa” drinkar, det vill säga de innehöll mycket sprit. Dessutom var det större volymer än vad vi är vana vid i dag.
– Vi har försökt att lägga oss mitt emellan. Vi har en drink på elva centiliter som vi kallar Perfect Negroni eftersom vi tycker att standardnegronis är alldeles för små. Vår är ginbetonad och innehåller en femma gin och treor av vardera bitter och söt vermouth. Ginsort är utifrån gästens önskemål, bland annat använder vi Hernö Juniper Cask gin i den, säger han.
Den cocktail som sålt i särklass mest sedan premiären är Suit & Tie med smakerna gin, olivolja, jordgubb, citron och socker. Honeycomb Negroni, där isbiten är stansad som en bivaxkaka, står också högt upp på gästernas lista. I den ingår bland annat en bitter som är infuserad med honung.
– Vi har också en lång lista med tio olika varianter av Dry Martinis, säger Erik innan vi avslutar snacket om cocktails.
När jag lämnar baren är jag på väg att krocka med Christina Schollin, Hans Wahlgren och Pernilla Wahlgren samt en tjej med stor kamera. Det är tydligen inspelning av Wahlgrens värld på gång, tänker jag, hukar och tar hissen ner till markplan igen.
Text: Åsa Larsson