Fira nationaldagen med läckra svenska drycker – 5 tips.
Det finns mycket att fira den 6 juni - och hur göra det bättre än med svensk mat och dryck? Här tipsar vi om några spännande svenska drycker - från gin till iscider.
Läs mer »Den 1 juni är det premiär för den brittiska vinexperten Joe Fattorini och den prisade sommeliern Maya Samuelssons dryckesresa genom Sverige i programmet "Drinking with Joe & Maya". folk o folk fick en pratstund med Joe Fattorini inför premiären.
I sex avsnitt får vi följa med när duon provsmakar sig igenom Sveriges lokala dryckesutbud, från skånskt vin och västkust öl till norrbottnisk is-cider och norrländsk gin.
Joe Fattorini är för många redan ett bekant ansikte från världskända tv-programmet "The Wine Show". Han har en lång bakgrund som vinhandlare och programledare i Storbritannien men bor sedan 2020 i Stockholm. Nu är han aktuell i programmet "Drinking with Joe & Maya" som sänds i Pluto tv, en streamingtjänst från Paramount.
Det är en otroligt entusiastisk och glad Joe Fattorini som kopplar upp sig via Teams när det är dags för intervjun. Att det varit roligt att göra den här serien blir glasklart från första stund!
Berätta lite om programmet?
– Under hela mitt yrkesliv har jag skrivit om, varit intresserad av och velat lära mig mer om vin. När produktionen bakom programmet fått veta att jag flyttat till Sverige kontaktade de mig angående den här programidén och för mig var det givet att tacka ja.
Joe berättar att möjligheten att få lära känna ett land genom dess drycker kan vara det absolut bästa sättet att göra det på.
– I drycken finns ju otroligt mycket historia men även nyskapande. Genom programmet fick jag chansen att lära känna Sverige på, enligt mig, det absolut bästa sättet!
Han berättar att han och Maya kompletterar varandra på ett bra sätt.
– Maya kom in med bra koll på olika platser och kontakter i branschen. Jag kom in med en nyfikenhet som ger ett nytt perspektiv, och nya frågeställningar, vilket leder till nya kunskaper. Även svenskar kommer lära sig mycket om sitt land genom att se programmet, det kan jag nästan lova, berättar Joe glatt.
Hur skiljer sig den svenska från den brittiska dryckeskulturen?
– You can sum that up in one word: Fear! Swedes are less fearful of making the wrong choice. Svenskar är mycket mer nyfikna och inte rädda för att välja ”fel vin”. I England har man en otroligt ängslig inställning till vin. Det är till och med så att man kan ana vilken skola en person gått i genom valet av vin. Så är det inte här i Sverige. Folk är mer öppna för att prova sig fram. Jag tror att man gärna skulle vilja våga mer som britt, men ängslan är så djupt rotad att man inte gör det.
Vad var roligast med inspelningen?
– People were super generous! Vi blev välkomnade som gamla vänner.
Joe berättar om den positiva atmosfären och glädjen i att producenterna de mötte talade gott om varandra eftersom det i förlängningen är bra för hela branschen.
– De vi mötte lyfte verkligen varandra och jag märkte inte alls av samma konkurrens som bland vinmakare i till exempel Italien eller Frankrike. Det var roligt att se! En annan lite lustig sak som jag noterade skiljer sig från andra vinerier runt om i världen var personalrummen. Varje ställe vi besökte hade ett supermysigt personalrum med fina möbler från IKEA, mikrovågsugn, kaffemaskin och det var en härlig, varm atmosfär vilket var en enorm kontrast mot andra ställen jag besökt.
Även för svenskar är svenska vinerier relativt nytt, är det något särskilt ställe du rekommenderar för ett första besök?
– Every winery has it's own story to tell, men Hällåkra Vingård i södra Skåne var speciellt eftersom de producerat vin i 20 år. Så där fick vi möjlighet att prova olika årgångar och se hur svenska, spontanjästa viner mognat över tid. Men där finns även Vejby Vingård där vinbonden Jeppe producerar vin på klassiskt gregorianskt vis i qvevri-lerkärl – det är ju egentligen helt galet att en svensk bestämmer sig för att odla vin i Sverige på klassiskt gregorianskt vis!
Joe nämner även Kullabergs Vingård som är ett av de mer erkända vinerierna i Sverige och skulle räknas som ett ambitiöst vineri var som helst i världen. Även Skepparps Vingård gjorde ett stort intryck på Joe med alla de utmaningar de tagit sig igenom – mer om detta får du veta i serien.
När du tänker tillbaka på den här inspelningen om 20 år – vad kommer du att minnas?
– A few years back fick jag prova ett vin från 1791. Det var i Sydafrika och en flaska skulle gå på ca. 400 000 svenska kronor. Napoleon hade tydligen druckit samma årgång. Det var såklart ett speciellt tillfälle som jag kommer minnas resten av livet. När vi var i Hällåkra och provade deras första årgång var det en liknande känsla. Jag kommer kunna säga att jag är en av de som druckit den första årgången från detta vineri som jag är säker på kommer att bli en framgångsrik och storskalig producent på grund av klimatförändringarna. Jag var där, när det hela startade – det är mycket minnesvärt!
Berätta om den bästa dryckesupplevelsen under inspelningen.
– Det var faktiskt en lågalkohol öl som jag drack i en bastu efter ett isbad i Umeå. Jag har aldrig frusit så mycket i hela mitt liv. Inte nog med att jag aldrig tidigare isbadat, jag gjorde det när det blåste storm vilket förvärrade köldeffekten när jag kommit upp. Den där ölen var helt magisk!
Programmet har premiär den 1 juni 20204 och när jag frågar Joe varför han tycker att man ska se den får jag ett snabbt svar.
– Why not – what's not to like? Det är inte bara ett program om drycker utan även en resa genom Sverige och om hur jag lär känna mitt nya hem. Min nyfikenhet och Maya som guidar mig är en perfekt kombination och genom dryck kan man berätta de mest fantastiska historier. Vet du till exempel hur stor del av alla blåbär som växer i Sverige som konsumeras? Eller var namnet Umeå kommer ifrån? Det får du lära dig i programmet!
Eftersom jag inför intervjun fick ta mig en titt på programmet kan jag bara instämma – what's not to like? Det är trevligt, lärorikt och bubblande glatt. Jag kommer sitta klistrad framför alla sex avsnitt när de släpps!
Text: Lisa Heino
149,00 kr
O.P. Anderson Petronella har en frisk och fyllig äppelkaraktär med tydlig kryddighet av kummin och toner av anis och fänkål.
Förutom i glaze till revbensspjäll och andra anrättningar, passar den bra att blanda drinkar på!
337,00 kr
Hernö Gin har en rund enbärskaraktär med fräscha citrustoner och komplex blommighet. Kraftfull smak och en aning oljig känsla. Friska, krispiga toner av unga enbär och kryddighet från korianderfrön. En finstämd sötma tillsammans med vanilj och kassiabark. Eftersmaken av citrus och enbär dröjer sig kvar, lätta toner av svartpeppar.
Hernö Gin är en gin gjord på naturliga och noga utvalda växter och är av stilen London Dry Gin.
Det finns mycket att fira den 6 juni - och hur göra det bättre än med svensk mat och dryck? Här tipsar vi om några spännande svenska drycker - från gin till iscider.
Läs mer »Stockholm erbjuder en mängd utmärkta restauranger för oss köttfantaster, men det kan vara en utmaning att hitta de allra bästa. Därför listar vi några av våra favoritrestauranger där du kan njuta av stadens bästa köttupplevelser.
Läs mer »Matforskare Richard Tellström berättar om skaldjur som gått från att endast finnas på samhällselitens festbord till att bli lyxmat tillgänglig för alla.
Läs mer »Peter och Carina Nordin drev anrika restaurang Prinsen i Stockholm i 30 år och hade under åren 14 prisade restauranger i huvudstaden. Men en dag blev längtan efter ett annat liv för stort, och de sålde allt och flyttade till Italien.
Läs mer »