folk o folk har pratat med Niclas Ericsson, varumärkesambassadör och en av dem som har satt akvaviten O.P. Anderson på den amerikanska kartan.
– Vi har börjat i New York, där akvaviten O.P. Anderson har tagits mycket väl emot. Vår amerikanska samarbetspartner Frederick Wildman and Sons har gott renommé, arbetar bara med kvalitetsprodukter och har ett stort kontaktnät hos de barer och butiker som vi vill nå, säger Niclas Ericsson.
Han förklarar att de hittills fokuserat på den klassiska akvaviten O.P. Anderson Aquavit Original och östkusten, men så småningom kommer de även att söka sig västerut med lanseringen.
– Det har varit roligt att kunna visa amerikanerna hur en akvavit ska smaka när den är äkta och tillverkad på rätt sätt, säger Niclas.
Det kryddade brännvinet (där akvavit ingår) härstammar från Norden och för att få kallas akvavit måste det finnas en dominant smak av dill och/eller kummin och den ska ha en alkoholhalt på minst 37,5 procent. Enligt Niclas har amerikanerna försökt att återskapa den nordiska smakerna genom att producera brännvin under namnet aquavit, men det är något helt annat än den svenska akvaviten.
– De 40-tal varumärken inom akvavit som finns på den amerikanska marknaden är av mycket varierande kvalitet och ingen av dem kan mäta sig med de nordiska produkterna. Branschen är nyfiken på O.P. Anderson eftersom akvaviten har en sådan otrolig historia och det kändes väldigt bra att kunna visa för dem varifrån den riktiga akvaviten kommer och hur den egentligen ska smaka, säger Niclas.
Han berättar att många undrar över hur vi svenskar dricker akvaviten och att svaret naturligtvis blir att vi ofta serverar den ihop med mat.
– Det var inte svårt att motivera att O.P. Anderson är god som måltidsdryck. När de väl fick testa kombinationen akvavit och mat så förstod de grejen och tyckte mycket om det, säger han.
– Förklaringen är att den amerikanska smakpaletten i grunden är ganska lik den svenska. De har mycket picklade grönsaker och friterad mat, alltså en fet matkultur, precis som vi har i våra svenska traditionella rätter. De har också mycket krämiga texturer, fortsätter han.
Akvavit som bas i cocktails
I USA finns en utbredd cocktailkultur på ett helt annat sätt än i Sverige. Många bartenders går igenom långa utbildningsprogram och har gjort skakandet och omrörandet i drinkar till en konstart och det finns en stor stolthet i yrket. Gin har längre varit populärt som bas i drinkar, och ett sätt att förklara vad akvavit är för amerikanerna, är just att beskriva den som en gin, fast med andra kryddor. Här hemma har O.P. Anderson och andra kryddade brännvin seglat upp och blivit populära som bas i drinkar.
– Jag är helt övertygad om att den trenden nu börjat spira även i USA, säger Niclas.
En av världens bästa barer – Dead Rabbit – finns i New York. De toppade listan ”The world’s 50 best bars” 2016 och har kommit på andra plats både åren innan och efter det. Många andra barer sneglar på Dead Rabbit för att lära av dem. Deras bartenders har blivit mycket förtjusta i den svenska akvaviten.
– Responsen på Dead Rabbit var fruktansvärt bra och det ryktas om att de snart kommer att ha en drink med O.P. Anderson som bas på sin barmeny. Det känns otroligt läckert.
I USA dricker man gärna så kallade boilermakers. Det är öl serverat ihop med starksprit som en shot.
– Just nu håller vi på att tillsammans med vår amerikanska samarbetspartner leta efter ett amerikanskt öl som passar med O.P. Anderson för att skapa en egen boilermaker. Det blir ett bra sätt att lära amerikanarna att dricka akvaviten ren.
Den välkända svenska krogen Aquavit med två stjärnor i Guide Michelin har naturligtvis också O.P. Anderson på sin cocktailmeny. Deras barchef Jessica har utvecklat drinken OP’s Little Red Pill med den klassiska akvaviten som bas.
Enligt Niclas är amerikanerna noga med hur spriten tillverkas.
– Det känns bra att jag rakryggat kan berätta att O.P. Anderson är en helt svensk produkt, tillverkad i vårt eget destilleri och dessutom är en akvavit gjord på ekologiska råvaror, avslutar han.
OP’s Little Red Pill
komponerad av Jessica på restaurang Aquavit i New York
Ingredienser:
50 ml O.P. Anderson Original10 ml citronjuice10 ml limejuice10 ml sockerlag30 ml förstärkt vattenmelonscordial*(250 g vattenmelon, 5 cl vitvinsvinäger, 5 cl socker och 5 cl O.P. Anderson Klar)
Så gör du:
1. *Gör vattenmelonscordialen: Mixa vattenmelon, sila av och behåll juicen. Häll i vitvinsvinäger , socker och O.P. Anderson Klar. Rör runt tills sockret har lösts upp och låt stå i en timme eller två.
2. Blanda ner samtliga ingredienser (inkl. vattenmelonscordialen) i en shaker, burk eller annat lämpligt verktyg för att skaka drinken.
3. Häll sedan din nyskakade drink i ditt favoritglas, fyll på med is och garnera med något riktigt fint.
O.P. Anderson, 700ml
O.P. Anderson passar bra som drinkbas men även till mycket mat. Bäst är den till rätter med löjrom, skaldjur, sill, rökt lax och lagrad ost.
Den är fyllig och balanserad med tydlig smak av kummin och inslag av anis och fänkål.
O.P. Anderson Dill
Likt originalet är O.P. Klar framställd på noggrant utvalda ekologiska kryddor och vete. Dillfrö och citronskal är huvudkryddorna kompletterade med en liten del av den lagrade kryddbasen, vilket gör att snapsen blir klar i färgen.