Möt J. García Carrión – Spaniens största vinproducent.
Lär känna den fascinerande vinproducenten som trots sin storlek fortfarande driver verksamheten som ett familjeföretag.
Cavan Pata Negra, vinerna Castillo de Gredos, sangrian Don Simon och det lättsamma bubblet från Platino har en sak gemensamt, de är alla produkter från spanska J. García Carrión – en av världens största och mest kända vinproducenter.
Familjen García Carrión har en lång tradition inom jordbruk. I århundraden har de odlat druvor, producerat vin och sålt från sin vingård i Jumilla i Spanien. 1890 beslutade nuvarande Presidentens farfars far José García Carrión att bygga ut vineriet för att möta en ökande efterfrågan från Frankrike. Det var då han också bildade företaget J. García Carrión.
Det visade sig vara en lyckad satsning. I dag, nästan 130 år efter att bolaget grundades, levererar de inte bara vin till grannlandet Frankrike, utan till 155 länder i hela världen. Företaget äger vingårdar och vinerier i tio spanska vindistrikt och volymen som produceras gör att man är Europas största vinproducent och den femte största i världen.
Trots sin storlek drivs verksamheten fortfarande som ett familjeföretag. Beslutsvägarna är korta. Presidenten Don Josés hustru är involverad i designen på företaget och sonen Luciano har haft stort inflytande i expansionen på den internationella marknaden.
– Don José bor ovanpå verksamhetens kontor. När han kommer ner och möter sin personal på morgonen, sprids en särskild stämning i lokalen. Alla har stor respekt för den varme mannen Don José, säger Caroline Bengtsson, Brand Manager på Altia.
J. García Carrión har också ett stort socialt engagemang. I García Carrión Foundation arbetar 60 personer med att skapa stabila jobb för personer med funktionsnedsättningar.
Det nyskapande Don Simon
Ett av företagets starkaste varumärken är Don Simon. Det grundades 1980 i samband med en lansering av en banbrytande innovation inom vinindustrin – det var det första vinet som tappats på tetra. Då var det helt nytt att erbjuda kvalitetsvin i engångsförpackningar som innebär både lägre produktionskostnader och en lättare hantering, utan att göra avkall på kvaliteten.
Trots de starka traditionerna inom branschen blev vinet på tetra en succé. Don Simon är det spanska vin som säljer mest i världen, 150 miljoner liter om året och marknaden består av 100 länder.
Varumärket Don Simon står även bakom sangria och juicer. I dag är det Spaniens näst mest kända varumärke inom dryckesindustrin. Endast Coca-Cola är större på den lokala marknaden. Sangrian från Don Simon är omåttligt populär. Den står för ungefär 80 procent av all sangria som säljs i Spanien och i Sverige står den för hela 90 procent.
Sangria är alltså vin man olika smaksättningar. Traditionen med smaksatt vin är gammal, den härstammar från 200-talet f Kr, den period då romarna invaderade Spanien.
Den mest sålda boxen
Castillo de Credos Blanco från Bodegas Vinartis är Systembolagets mest sålda vita box. Vingården ligger i området Valdepeñas och grundades redan 1875 under namnet Bodega Los Llanos. På senare tid har vingården bytt namn till Bodegas Vinartis och 2008 köptes den av familjen García Carrión som efter övertagandet har förvandlat egendomen till en toppmodern vinanläggning. Egendomen är ledande i området och producerar välkända varumärken som Señorio de los Llanos, Pata Negra, Armonioso, Torneo, och Don Opas.
I den ursprungliga vinegendomen från 1875 finns numer ett av Spaniens mest kända vinmuseum.
Pata Negra i Katalonien
Pata Negra är ett annat av bolagets starka varumärken. På spanskt talspråk betyder Pata Negra ”det bästa av det bästa”. Många får associationer till den exklusiva spanska lufttorkade skinkan från grisar med svarta klövar som fötts upp på ekollon. Men Pata Negra är också ett framgångsrikt vinmärke med viner från ett flertal spanska vinområden. Cavan från Pata Negra produceras av Bodegas Jaume Serra, ett vineri i Katalonien, strax söder om Barcelona.
– Bodegas Jaume Serra ligger högt upp på en kulle med utsikt över Medelhavet. Det är svindlande vackert, säger Caroline.
Fyra populära drycker för olika tillfällen:
Bodega La Ermita Jumilla
405,00 kr
Bodega La Ermita Jumilla har en angenäm och nyanserad doft med inslag av svarta mullbär, fikon, katrinplommon, muskotnöt, vaniljkola och en fläkt av kryddnejlika och cigarrlåda. Smaken är rik och lång med fina toner av mörka bär, katrinplommon, fat och exotiska kryddor.
Pata Negra Cava Brut
87,00 kr
Pata Negra Cava Brut har en medelstor fräsch och fruktig doft med inslag av gröna äpplen, citron, örter, päron. Torr och fruktig smak smak med inslag av gröna äpplen, kex, päron, grapefrukt och örter.
Passar perfekt som apéritif eller till lätta fisk- och skaldjursrätter där det gärna får finnas syrlighet i anrättningen.
Castillo de Gredos Blanco, 3 liters Box
197,00 kr
Castillo de Gredos Blanco har en medelstor doft med inslag av päron, örter och honung. Smaken är torr och fruktig med inslag av honungsmelon och gråpäron.
Passar bra till lätta och medelkraftiga fiskrätter. Varför inte en stekt sejfilé med citronsmör och pressad potatis? Även utmärkt som sällskapsvin!
Platino Pink Moscato
79,00 kr
Skåla in våren och sommaren i ett sött mousserande rosévin som Platino Pink Moscato. Här finner du en fräsch och blommig doft med inslag av röda bär och örter och en söt smak med inslag av citrus och litchi.