Wongraven Wines

Sigurd Wongraven, sångare och låtskrivare i Black Metal-bandet Satyricon, har under de senaste 10 åren även byggt upp ett av Norges mest framgångsrika vinvarumärken.

Sigurd Wongraven
Sigurd Wongraven

Det är inte ovanligt att kändisar engagerar sig i vinprojekt, men Sigurds projekt är allt annat än en av de där satsningarna där någon välkänd bara sätter sitt namn på ett vin. Wongraven har en djup kunskap om vin och kan arbeta på peer-to-peer-nivå med sina vinmakarpartners.

Sigurd Wongravens vinintresse väcktes när han var i början av 20-årsåldern. Det kom till en punkt där han insåg att för att han för att komma till nästa nivå måste börja läsa vinböcker, köpa vintidningar och delta i provningar. Kort därefter började Sigurd skriva vinkrönikor i flera norska tidskrifter - ”enbart för nöjes skull”.

Tidningarna hade blivit medvetna om hans intresse för vin och vände sig till honom som en annan, alternativ röst. Det kom till ett skede där han erbjöds ett bokkontrakt. Han tackade nej till två erbjudanden. Till slut, när han erbjöds ett tredje bokerbjudande, övertalade hans musikvänner honom att acceptera. Så Wongraven började besöka vingårdar i de regioner som intresserade honom, umgås med vinmakare och fick en inblick bakom kulisserna. Det var här idén till Wongraven Wines föddes. Han avslutade aldrig boken. Istället ville han skapa viner.

‍När jag började gräva i det här blev jag medveten om att importörer och produktchefer ofta var starkt involverade i att utveckla viner skräddarsydda för deras marknad. Jag kunde besöka en vinkällare och fråga, "vad är det i den där tunnan? Åh, det är bara något vi gör för USA. Varför säljer du inte det i Norge? Det är något som vår amerikanska importör har bett om.”

Skapar inte vin för olika marknader

Sigurd Wongraven gör alla blandningar själv. Han drivs inte av vad han tror att marknaden vill ha, men blandningarna speglar hans smak som vinälskare. Från den blygsamma början har han ansträngt sig för att etablera en identitet för Wongraven Wines. På vissa sätt liknar detta vad han gjorde med Satyricon. När han började med bandet var det av största vikt att det fick sitt eget sound. Han tycker att det är den ultimata komplimangen när en vinmakare känner igen en blandning som de inte smakat tidigare som ett Wongraven-vin.

Tio år efter grundandet av sitt vinföretag är Sigurd Wongraven fortfarande upptagen som musiker. Men han har också etablerat Wongraven Wines som en viktig aktör på den norska vinscenen. Nu, säger han, är det dags att ta Wongraven Wines internationellt.