De flesta svenskarna i dag känner till varumärket CHILL OUT. Med sina boxar och flaskor har de länge stuckit ut på systembolagshyllan. Och vinet i sig har länge tillhört ett av de mest köpta i landet. Men hur kom egentligen CHILL OUT till, och vad var tanken med vinet från början?
Alla har vi någon gång gått bland hyllorna på Systembolaget och funderat på vad vi ska köpa. Vi har stått och vänt på flaskorna, läst på etiketterna och kollat vilka druvor vinet är gjort på. Vi har kollat noggrant på boxarna, läst om innehåll, ursprung och karaktär. Och vi har med största sannolikhet någon gång stött på den där boxen eller flaskan där det står CHILL OUT med stora bokstäver.
CHILL OUT har ända sedan det lanserades i början av 2000-talet hört till de mest populära på den svenska marknaden. Med sin banbrytande design, format och sitt prisvärda innehåll tog det den svenska marknaden med storm och seglade snabbt upp som en populär favorit i de svenska hemmen.
– Det var Vin & Sprit som skapade varumärket CHILL OUT. De ville skapa ett avslappnat livsstilsvarumärke som skulle tilltala många. Det är imponerande att ett statligt bolag var så pass tidiga och trendkänsliga, berättar Anna Bastin Löwgren som är varumärkesägare för CHILL OUT på Anora, som äger varumärket nu för tiden.
"Okomplicerat, enkelt och tillgängligt"
Det var i början på milleniet som ledande personer i Vin & Sprit valde att lansera ett nytt varumärke. De ville skapa ett vin som var okomplicerat, enkelt och tillgängligt för många.
– Det var banbrytande, det de skapade. Efter bara några år så sålde de flera miljoner liter av sina viner varje år, vilket är imponerande, säger Anna Bastin Löwgren.
20 år senare hör CHILL OUT fortsatt till ett av de absolut mest populära vinerna i landet med flera miljoner liter i volym i Sverige - men det har funnits en hel del utmaningar.
– CHILL OUT var bland de första vinvarumärkena som anspelade på en mer avslappnad livsstil. Det var solnedgångar, sjöar och båtar på boxarna. Det var något helt nytt, att prata om livsstil och inte innehållet, och uppenbarligen fattades det på marknaden. Men mycket har hänt sedan dess och vi har sett hur konkurrensen ökat något enormt.
Bag-in-box och att följa med i utvecklingen
I början av 2000-talet fanns det inte i närheten av lika många boxviner som det finns i dag. Bag-in-box var i princip något helt nytt som man inte sett förut på den svenska marknaden. Dessutom fanns inte det stora antalet importörer av vin som finns på marknaden nu för tiden.
– Självklart har det funnits stora utmaningar. Det gäller hela tiden att följa med i utvecklingen och se vart marknaden och trenderna är på väg. Jag har arbetat med CHILL OUT i tio år och bara under dessa år har det hunnit hända en hel del. För det första är konkurrensen mycket hårdare på marknaden och bag-in-box står i dag för över hälften av Systembolagets årliga volym av vinförsäljning. Sen handlar det om att de som dricker vin i dag har större kunskap, ett mycket större intresse och vill veta mer om druvor, ursprung och hållbarhet, oavsett i vilket format vinet säljs i. En vinkunnig konsument kan köpa både flaska och bag-in-box utan att det är anmärkningsvärt. Vinet har blivit en del av svenskens vardag på ett helt annat sätt än hur det såg ut för 20 år sedan, fortsätter Anna Bastin Löwgren.
Under en lång tid fanns det endast ett fåtal olika CHILL OUT-produkter på Systembolaget. Det var främst boxvinerna som stack ut och rönte stora framgångar. I dag finns det över 20 olika CHILL OUT-viner på sju marknader och snart tillkommer ytterligare några produkter.
– Vi har sedan starten fokuserat på viner från nya världen. Dessa viner hade en karaktär och profil som passade oss i Sverige på ett väldigt bra sätt. Dessutom var nya världen väldigt populärt för drygt 20 år sedan.
Nyheter från gamla världen
På senare år har det dock tillkommit viner från gamla världen, det vill säga Europa. Nu går det bland annat att hitta CHILL OUT i glasflaska; en siciliansk ekologisk catarratto zibbibo samt en fransk rosé från Pays d´Oc.
– Under pandemin bestämde vi oss för att börja titta lite bredare och även börja producera viner som kommer från Europa. Vi såg att det fanns ett stort intresse för viner från Sicilien, så för oss var det självklart att bredda oss mot våra härliga vinländer i Europa och visa konsumenten på den otroliga mångfalden av viner vi har bara ett stenkast från Norden.
I dag går det att hitta CHILL OUT-viner även i Norge, Finland, Baltikum samt på flygplatser och färjor.
– Sverige har alltid varit den största marknaden. Det var några år senare som CHILL OUT lanserades i Norge och Finland, och även där har vinerna blivit väldigt populära.
100% återvinningsbara förpackningar
CHILL OUTs samtliga boxar är 100% återvinningsbara - bra för dig och mycket bra för miljön! En bag-in-box har 90% lägre CO2-avtryck än volymen i motsvarande fyra traditionella 75 cl glasflaskor. Dessutom är CHILL OUTs boxar enkla att ta isär tack vare "rip-tape" på ovandelen av kartongen vilket gör den enkel att sortera i återvinningen.CHILL OUT är ett av de mest miljömässigt hållbara vinvarumärkena på den svenska marknaden när det gäller förpackningar. CHILL OUT strävar ständigt efter att utveckla förpackningarna och göra dem så miljömässigt hållbara som möjligt för att minska CO2-avtrycket.
Om boxen:
Plasthandtaget är lättare och i transparent plast för bättre återvinning hos återvinningscentralen. Är 100% återvinningsbar och sorteras som plastförpackning.
Boxen är tillverkad i hållbart producerat (FSC-märkt) papper och sorteras som kartong.
Tappkran och vinpåse: Påsen har gjorts tunnare och därmed lättare. Tappkranen är nu i transparent plast för bättre återvinning hos återvinningscentralen. Båda är 100% återvinningsbara och sorteras som plastförpackning.
rPET- Återvunna PET-flaskor
CHILL OUT var ett av de första vinvarumärkena i Europa att införa rPET i hela sitt vinsortiment. De nya flaskorna är till 100 % tillverkat av återvunnen plast – recycled PET plastic, förkortat rPET. Plastmaterialet i rPET är resultatet av en helt cirkulär process där gamla flaskor blir till nya.